پاسخ به شبهات

تشبیک اصابع در مصافحه

س‌ـ صوفیه در مصافحه با دو دست و بوسیدن دست‌ها پس از مصافحه اهمیت بسیار می‌دهند، و در این راستا به این حدیث از «عیون اخبار الرضاعلیه السلام» اشاره می‌کنند: «عقد البیعة‌ هو من أعلی الخنصر الی أعلی الإبهام و فسخها من أعلی الابهام الی أعلی الخنصر» و به روایت «سلیم بن قیس» از «سلمان فارسی» اشاره می‌کنند که در آن «سلمان» نقل می‌کند: «چون مردم با ابوبکر بیعت کردند،‌ خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام آمدم در حالیکه آن حضــرت مشغول غسل دادن بود عرض کردم: ابوبکر بر منبر پیغمبرعلیه السلام قرار گرفته و مردم با او بیعت می‌کنند و راضی نیست که با یک دست بیعت کنند.» و غرض این است که بگوید در صدر اسلام، ‌مصافحه با دو دست بوده است و همچنین به حدیث «تشبیک اصابع» در هنگام مصافحه به این لفظ «شبک أصابعه فی أصابعه» اشاره کرده و می‌گویند: چون مقصود از «تشبیک»، ‌چنگ کردن همه انگشتان نیست و در هیچ تاریخ و خبری نرسیده است، ‌پس نزدیک‌تر به اخبار همان مصافحه‌ای فقری است؛ ‌و در مورد بوسیدن دست هم به خبر «ابی خالد قماط» از حضرت باقرعلیه السلام استشهاد می‌کند که فرمود: «انّ المؤمنین اذا التقیا و تصافحا ادخل الله یده ایدیهما فصافح اشد هما حباً لصاحبه.» که ظاهراً مقصودشان این است که چون خدا دست خود را میان دو دست آن‌ها می‌برد، ‌باید آن دست را که خدا با آن مصافحه کرده ببوسند.

خطبه البیان

در مشارق انوار الیقین(1) خطبة البیان ذکر شده است که بنا به قول محققین، خطبة البیان با سه نقل متفاوت و با متن‌های گوناگون آمده است که هیچ یک از آن‌ها سند معتبر و قابل توجهی ندارند.(2) محقق بزرگ شیعه مرحوم سید مصطفی آل حیدر درباره‌ی خطبة البیان چنین نوشته است: «مستند صحیحی برای این خطبه نیافته‌اند و هیچ کدام از محدثان بزرگ مانند شیخ کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی آن را نقل نکرده‌اند و از این که علامه مجلسی با همه‌ی اطلاع و احاطه بر احادیث، این خطبه را نیاورده است، نشانگر بی‌اعتمادی وی به این خطبه است، علاوه بر این ها خطبه مشتمل است بر کثرت تکرار، الفاظ غریب و متنی سست و دور از بلاغت.(3) نکته‌ی قابل توجه در مورد خطبة البیان آن است که راوی این خطبه را از عبدالله بن مسعود، صحابی بزرگ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل نموده که وی گزارشگر آن در ایام خلافت علی علیه السلام در قید حیات نبوده است و در خطبه از کسانی به عنوان حاضران در هنگام ایراد خطبه، یاد شده است که برخی زنده نبوده‌اند و برخی هم متولد نگردیده‌اند و برخی نیز وجود تاریخی آن‌ها مشکوک است. علاوه بر این که آمیختگی خطبة البیان به اندیشه‌های غلوآمیز، کلمات غیر مستعمل در ادبیات عرب، غلط‌های فاحش لغوی، ترکیبی و اشتقاقی، جملات نامفهوم بی‌پایه، حاکی از جعلی بودن این خطبه است. (4)

نقد تفسیر به رای در عرفان


انتقاد شدید آیت الله مکارم شیرازی از ابن عربی در باب تفسیر به رای


از جمله آسیب هایى که در مسیر عرفان نظرى بر اثر فاصله گرفتن از تعلیمات قرآن و کلمات معصومین (علیهم السلام) و بیگانگى از عقل، دامن گروهى از پویندگان این راه را گرفته، افتادن در مسیر تفسیر به رأى است، یعنى نصوص قرآنى و حدیث را به میل خود تفسیر کردن و بر خواسته هاى خود تطبیق نمودن و به جاى تبعیت از خدا و معصومین (علیهم السلام) آن ها را به پیروى از افکار نادرست خویشتن خواندن …

 

 بررسی اشعار مولوی در مدح حضرت علی علیه السلام


تأمّلی در مدح مولی الموحدین علیه السلام در اشعار مولوی با تأکید بر دفتر اوّل مثنوی اشعار مولانا

  

فضائل و مناقب حضرت علی علیه السلام از زبان دشمنان

سخن درباره ی شخصیت ممتاز جهان آفرینش است. شخصیتی که بسیاری از دانشمندان حتی غیر مسلمان در دریای خوبی های او فرو رفتند و از آن دریا، لؤلؤ ای برداشته و به دانه های تسبیح و ستایش چیده اند. پس اگر کسی از این شخصیت فرا ملّی و مذهبی، فضایلی بنویسد دلیل تعظیم او(در حد معرفت خود) در مقابل این شخصیت فوق العاده و ما فوق بشری می باشد نه دلیل بر شیعه بودن و پیروی از او. حتی دشمنان مولا مانند معاویه و عمروعاص نیز نتوانستند در برابر شخصیت عظیم ایشان سکوت کنند و به بیان فضائل و مناقب حضرتشان پرداخته اند!

جواد قمی :

حرف حساب .« نه هر که سربتراشد قلندری داند »

نگام که بهش افتاد، گفتم: خدایا شکرت تو این سفر معنوی یه همسفر خوب نصیبم کردی! رفتم کنارش نشستم، سلام کردم، نگاشو خیلی عارفانه از پنجره اتوبوس برداشت و به من جواب داد. خیلی ازش خوشم اومد. چیزی از عرفان کم نداشت؛ ریش بلند و حنایی، چشای زیبا و نافذ که با سرمه به آن جلوه داده بود، موی قشنگ، دستی پر از انگشترهای رنگارنگ از عقیق گرفته تا حدید و فیروزه و شرف‌الشمس و دُرّ نجف، تسبیح هم که اگه نداشت، انگار یه چیزی کم داشت، هیبتش منو گرفت. خیلی با ادب پرسیدم: حاج آقا شما هم پابوس حضرت تشریف می‌برین؟! گفت: اگه لایق باشیم و حضرت طلبیده باشه، باید پیغامی برای یکی از دوستان آقا برسونم!

پس از سلام و عرض ارادت، مطالبی جهت اینجانب و بعضی از گویندگان مذهبی مجهول بود، استدعا دارم آن حضرت ما را راهنمایی فرمایند.

پرسش اول : طریقت و شریعت در احادیث

«الشریعه اقوالی و الطریقه احوالی و الحقیقه حالی...».

این خبر را ـ چنان که از متن و الفاظ آن معلوم است ـ نمی‌توان به حضرت رسول اکرم (صلی‌ا...علیه‌وآله) نسبت داد. برحسب آنچه که از آیات و احادیث استفاده می‌شود، شریعت کل دین و هدایت‌های دین و ما اوحی به الی رسول الله (صلی‌ا...علیه‌ وآله) است که از اقوال و افعال و احوال پیغمبر(صلی‌ا...علیه‌ وآله) استفاده شده است. و اقوال پیغمبر(صلی‌ا...علیه‌ وآله) و احوال او مثل افعال او طریقت است؛ و اقوال و افعال آن حضرت، مثل احوال او حقیقت است.

چکیده:
صوفیان، بدعت بلند گذاشتن شارب را با لباس و عمامه ی بلند علما مقایسه کرده و عمل نامشروع خود را بدینوسیله توجیه می نمایند. مرجع و ملجأ عالیقدر و آگاه و آزاد اندیش شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در این اثر گرانبار شبهه افکنی های این منحرفین از قرآن و عترت را به صورت شفاف و قاطع بیان می فرمایند و ثابت می کنند که این قیاس قیاس مع الفارق است.

نقد فلسفه

همواره فلسفه، مورد مخالفت بسیاری از دانشمندان دینی از صدر اسلام تا کنون قرار داشته است. آیا با وجود این حجم از مخالـفت با فلسفه، می­توان فلسفه را با دیـن یکـسان دانـست؟ آیـا می­توان دانشمندانی که نام برخی از آنان ذیلاً ذکر خواهد شد، تجهیل نمود؟ چه، نسبت جهل به مخالفان فلسفه امری رایج است و هر کس که به مخالفت با فلسفه برخیزد یا مغزش خشک شده و یا فلسفه را نفهمیده است. عجب است این چه کالایی است که هر کس آن را بپذیرد اگر چه فردی کم سواد، فلسفه را فهمیده و هر کس آن را انکار کند و لو قاضی سعید قمی باشد آن را نفهمیده است!

صفحه4 از5

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز1107
دیروز993
این هفته4878
این ماه30711
جمع بازدیدها378714

1396-09-02
Top