چکیده:

این نوشتار در مورد شخصی است که به دام کتاب انسان کامل نسفی افتاده و تصمیم داشته این کتاب را به عنوان یک کتاب خوب و قابل استفاده به شخص دیگری که در مورد مسئله‌ی جبر و اختیار از سایت حضرت آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی سؤالاتی داشته معرفی کند به گمان اینکه، این کتاب درصدد بیان حقایق قرآنی پیرامون مسائل حقّه‌ی توحیدی و جبر و اختیار و تقدیر و اراده‌ی آدمی است و حال آنکه تناقضات موجود در ترجمه‌ی آیات و روایات و وصول به ما یخالف الشریعة‌ در این کتاب، جواز بهره وری از آن را جز برای بعضی آگاهان که به دام مفاسد گفتاری پر زرق و برق آن نمی‌افتند،‌ صادر نمی‌کند.

بسـم الله الرحمـن الرحیـم

پیشگفتار:

((وَ اَنَّ هذا صراطی مُستَقیماً فَاتَّبِعوهُ و لاتتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله)) سوره ی انعام/153
و این است راه من که مستقیم است، پس آن را پیروی کنید و راه های دیگر را متابعت نکنید که شما را از راه او پراکنده می سازد.
روح عرفان تلاش و کوششی است برای معرفت و شناخت خدا از طریق تهذهیب نفس و پرورش فضائل اخلاقی و عمل به دستورات شرع مقدس.

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «سنریهم آیاتنا فی الآفاق وفي أنفسهم حتّی یتبیّن لهم أنّه الحقّ»

اگرچه مقتضای ظهور آیات با عظمت آفرینش و اکتشافات شگفت انگیز عالم خلقت آن است که عقیده و ایمان بشریّت به ذات مقدّس الهی به بالاترین مرتبه برسد و اندک تردیدی در آن برای احدی نبوده باشد و اگرچه نسبت به عدّه زیادی از دانشمندان و بزرگان این معنی محقق گردیده لکن نسبت به اکثریت بشریّت محقق نگردیده بطوری که نه فقط موجب مزید ایمان و اعتقاد به خداوند نشد بلکه به علل و اسبابی موجب تردید و اضطراب بسیاری از نسل امروز نسبت به خداوند متعال گردیده است . ما در این جا به چهار سبب از این علل واسباب اشاره می کنیم :

نفوذ شیطان از راه فلسفه و عرفان

بسیاری از بزرگان بشری از فلاسفه و عرفا ، تخیل استقلالی در خود کردند و پیش خود پنداشتند آن نیرو در آنها پیدا شده که می توانند این راه را به تنهایی بیپمایند و به مقصد برسند. یکی به عقل خود بالیده و دیگری به کشف و شهود خود نازیده .

ابوسعید ابوالخیر از مشایخ عرفان به بوعلی سینا رئیس فیلسوفان می نویسد :

آنچه تو میدانی من می بینم.

ارسطو معلم اول می گوید این براهین عقلی ، آدمی را به پشت بام گردون می رساند و بر همه چیز محیطش می گرداند.

حکمت بوعلی سینا یا دائرة المعارف فلسفه اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد و آله معادن العلم و خزنة الوحی

مقدمه‌ی مختصری پیش از بیان اهمیت دوره‌ی کتاب حکمت بوعلی سینا تألیف حضرت مستطاب علم و العلم فرید دوران نابغه‌ی زمان، آیت الله علامه حائری مازندرانی مقیم سمنان متذکر می‌شویم: در این ازمنه حقیقت تفریظ معمولاً تصدیق کتاب و ترویج مطالب کتابی است که مورد پسند و انتخاب تفریظ کننده می‌باشد این نوع از تفریظ در حقیقت موجب زیادتی اعتبار و اهمیت مطالب کتاب گشته و جنبه‌ی پشتیبانی پیدا می‌کند، و گاهی اهمیت کتاب به مرتبه‌ای است که نتیجه‌ی تفریظ تنها بیان اهمیت تألیف و تذکر به شاهکارهای علمی آن واقع می‌گردد، این قسم از تفریظ موقعی است که کتاب به هیچ وجه احتیاج به تصدیق و ترویج تفریظ کننده نداشته و مطالب عالیه‌ی آن نیازی به توصیف معمولی ندارد، زیرا:

عقول عشره

اشـاره

حاج سيّد على موسوى بهبهانى در سال 1303 هـ.ق در خانواده‏اى از سادات اصيل و نجيب بهبهان، متولّد گرديد. پدر بزرگوارش آقا سيّد محمّد از علماى آن شهرستان بود. حاج سيّد على پس از تحصيل دروس مقدّماتى و سطوح در محضر علماى بهبهان در اواخر سال 1327 براى تكميل اندوخته‏هاى علمى خويش به نجف اشرف سفر كرد و به مدّت شش سال از محضر اساتيدى چون آخوند ملاّ محمّدكاظم خراسانى، آقا سيّد محمّد كاظم يزدى، و آقا سيّد محسن كوه‌كمرى تبريزى بهره‏ها گرفت. معظم‌له با اين كه بيش از 24سال نداشت به مقامات عاليه علمى نايل آمد و با اخذ اجازه از اساتيد به زادگاه خود مراجعت كرده و به تدريس مشغول گرديد. اين عالم فرزانه سرانجام در 18 ذى القعده‌ی 1395 وفات يافت و در دارالعلم شهر اهواز به خاك سپرده شد.(1)

و اگر میشناختیم امام ششم کیست دنبال این و آن نمی رفتیم، قی کرده های فلاسفه ی یونان را نشخوار نمی کردیم، زباله های عرفان اکسلوفان را هضم نمی کردیم، خواه ناخواه وا ماندیم و بیچاره شدیم و از این اقیانوس معرفت محروم شدیم.

آیت الله العظمی وحید خراسانی

نقد تفسیر به رای در عرفان


انتقاد شدید آیت الله مکارم شیرازی از ابن عربی در باب تفسیر به رای


از جمله آسیب هایى که در مسیر عرفان نظرى بر اثر فاصله گرفتن از تعلیمات قرآن و کلمات معصومین (علیهم السلام) و بیگانگى از عقل، دامن گروهى از پویندگان این راه را گرفته، افتادن در مسیر تفسیر به رأى است، یعنى نصوص قرآنى و حدیث را به میل خود تفسیر کردن و بر خواسته هاى خود تطبیق نمودن و به جاى تبعیت از خدا و معصومین (علیهم السلام) آن ها را به پیروى از افکار نادرست خویشتن خواندن …

صفحه8 از40

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز756
دیروز1146
این هفته7810
این ماه37449
جمع بازدیدها717095

1397-04-31
Top