سلسله مقالاتی در نقد فلسفه و عرفان(4)

در گفتار پیشین گفتیم: جرأت فلاسفه و عرفا در تکلّم پیرامون ذات و کنه و حقیقت و صفات إلهی ـ مانند علم وقدرت، اراده و... با اینکه قصور عقل و فکر بشری درفهم حقایق بسیاری از مخلوقات تا چه رسد به خالق آنها! واضح است و خود اهل فلسفه و عرفان به این قصور معترفندـ از مهمترین لغزشها وخطاهای فلاسفه وعرفاست.
از جمله اینکه: فلاسفه وعرفا بارها حقیقت خدای تعالی را عین وجود و هستی معرفی کرده‌اند. حال باید دید چه دلیلی بر این ادّعای گستاخانه و موهوم دارند؟ روشن است که یا باید عقل قاطع بر این ادعا دلالت نماید یا شرع معتبر در حالیکه عقل و شرع قاطعانه نه تنها بر این مطلب دلالت ندارند بلکه خلاف آن را صریحاً بیان می‌کنند.

اثر حاضر از جلد دوم کتاب غیر مطبوع «محی الدین در آیینه ی فصوص» تألیف متفکر بزرگ شیعه حضرت علامه آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی گرفته شده است. نورالصادق مطالب این کتاب ارزشمند را سلسله وار در شماره های خود می آورد و این فصلنامه را با انوار مقدس این کتاب منور می نماید تا سرمنشأ کفر و ضلالت برای طالبان حق و حقیقت روشن و ایتام آل محمدصلی الله علیه و آله و سلم در صراط مستقیم قرآن و عترت قرار گیرند.

اشاره:

محقق توانا و پژوهشگر پرتلاش معاصر حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید قاسم علی احمدی در سال 1345 به دنیا آمد و حدود 30 سال است که در حوزه‏ علیمه‏ ی قم مشغول تحصیل و تدریس و ارائه‏ ی طریق می ‏باشد و از محضر آیات عظام وحید، تبریزی، صافی گلپایگانی استفاده ‏ها نموده واکنون از اساتید عالی مقام سطح عالی حوزه ی علمیه‏ قم و دارای تألیفات بسیار ارزنده ‏ای می ‏باشد.

چکیده:

این نوشتار در مورد شخصی است که به دام کتاب انسان کامل نسفی افتاده و تصمیم داشته این کتاب را به عنوان یک کتاب خوب و قابل استفاده به شخص دیگری که در مورد مسئله‌ی جبر و اختیار از سایت حضرت آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی سؤالاتی داشته معرفی کند به گمان اینکه، این کتاب درصدد بیان حقایق قرآنی پیرامون مسائل حقّه‌ی توحیدی و جبر و اختیار و تقدیر و اراده‌ی آدمی است و حال آنکه تناقضات موجود در ترجمه‌ی آیات و روایات و وصول به ما یخالف الشریعة‌ در این کتاب، جواز بهره وری از آن را جز برای بعضی آگاهان که به دام مفاسد گفتاری پر زرق و برق آن نمی‌افتند،‌ صادر نمی‌کند.

بسـم الله الرحمـن الرحیـم

پیشگفتار:

((وَ اَنَّ هذا صراطی مُستَقیماً فَاتَّبِعوهُ و لاتتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله)) سوره ی انعام/153
و این است راه من که مستقیم است، پس آن را پیروی کنید و راه های دیگر را متابعت نکنید که شما را از راه او پراکنده می سازد.
روح عرفان تلاش و کوششی است برای معرفت و شناخت خدا از طریق تهذهیب نفس و پرورش فضائل اخلاقی و عمل به دستورات شرع مقدس.

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «سنریهم آیاتنا فی الآفاق وفي أنفسهم حتّی یتبیّن لهم أنّه الحقّ»

اگرچه مقتضای ظهور آیات با عظمت آفرینش و اکتشافات شگفت انگیز عالم خلقت آن است که عقیده و ایمان بشریّت به ذات مقدّس الهی به بالاترین مرتبه برسد و اندک تردیدی در آن برای احدی نبوده باشد و اگرچه نسبت به عدّه زیادی از دانشمندان و بزرگان این معنی محقق گردیده لکن نسبت به اکثریت بشریّت محقق نگردیده بطوری که نه فقط موجب مزید ایمان و اعتقاد به خداوند نشد بلکه به علل و اسبابی موجب تردید و اضطراب بسیاری از نسل امروز نسبت به خداوند متعال گردیده است . ما در این جا به چهار سبب از این علل واسباب اشاره می کنیم :

نفوذ شیطان از راه فلسفه و عرفان

بسیاری از بزرگان بشری از فلاسفه و عرفا ، تخیل استقلالی در خود کردند و پیش خود پنداشتند آن نیرو در آنها پیدا شده که می توانند این راه را به تنهایی بیپمایند و به مقصد برسند. یکی به عقل خود بالیده و دیگری به کشف و شهود خود نازیده .

ابوسعید ابوالخیر از مشایخ عرفان به بوعلی سینا رئیس فیلسوفان می نویسد :

آنچه تو میدانی من می بینم.

ارسطو معلم اول می گوید این براهین عقلی ، آدمی را به پشت بام گردون می رساند و بر همه چیز محیطش می گرداند.

حکمت بوعلی سینا یا دائرة المعارف فلسفه اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد و آله معادن العلم و خزنة الوحی

مقدمه‌ی مختصری پیش از بیان اهمیت دوره‌ی کتاب حکمت بوعلی سینا تألیف حضرت مستطاب علم و العلم فرید دوران نابغه‌ی زمان، آیت الله علامه حائری مازندرانی مقیم سمنان متذکر می‌شویم: در این ازمنه حقیقت تفریظ معمولاً تصدیق کتاب و ترویج مطالب کتابی است که مورد پسند و انتخاب تفریظ کننده می‌باشد این نوع از تفریظ در حقیقت موجب زیادتی اعتبار و اهمیت مطالب کتاب گشته و جنبه‌ی پشتیبانی پیدا می‌کند، و گاهی اهمیت کتاب به مرتبه‌ای است که نتیجه‌ی تفریظ تنها بیان اهمیت تألیف و تذکر به شاهکارهای علمی آن واقع می‌گردد، این قسم از تفریظ موقعی است که کتاب به هیچ وجه احتیاج به تصدیق و ترویج تفریظ کننده نداشته و مطالب عالیه‌ی آن نیازی به توصیف معمولی ندارد، زیرا:

صفحه7 از40

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز811
دیروز1483
این هفته9670
این ماه38073
جمع بازدیدها288360

1396-07-02
Top