نیروهای ادراکی انسان در این حد نیست که بتواند گلیم خودش را از آب در بیاورد. این فکر خامی است که بعضی از فلاسفه کرده اند و به خیال خودشان گفته اند که مثلا با ورود به علم و حکمت خودمان می توانیم خودمان را اصلاح کنیم، می توانیم با همان علم و حکمت ودرک و فهمی که داریم به مقام شامخ انسانیت و به کمال نهایی انسانی برسیم. معلوم شده که اینها صد در صد در اشتباهند. حتی خودشان هم فهمیده اند و از طریق خواب گفته اند که ما از اول تا آخر در اشتباه بوده ایم. خیال می کردیم بدون رجوع به سنت و اهل بیت می توانیم خود را اصلاح کنیم، ولی در اشتباه بودیم.

مخالفان فلسفه

جدیداً توسط طلبه ای جوان كتابي به چاپ رسیده است که در آن رسم ادب نسبت به برخی از اعاظم حوزه رعایت نشده است که البته باعث تأسف است و لازم است که در این خصوص اساتید به شاگردان خود تذکرات لازم را بدهند.
در ابتدای این کتاب، مقدمه اي در مورد پیشینه طولانی مخالفت با فلسفه آمده است که لازم دیدم مورد توجه و نقد قرار گیرد.
نگارنده مقدمه، نوشتار خود را با این جمله شروع نموده است:
مخالفت با فلسفه و منطق پیشینه ای طولانی در جهان اسلام دارد تا جایی که ....

مناظره ای که فیلسوف عراق را دگرگون کرد

اسحاق کندی از دانشمندان بزرگ عراق بود و به عنوان فیلسوف در عراق شناخته می شد، او از کفار بود، قرآن را مطالعه کرد، دید بعضی از آیات قرآن با بعضی دیگر در ظاهر سازگار نیست، بلکه ضد هم هستند، تصمیم گرفت کتابی در تناقض قرآن بنویسد، این کار را شروع کرد.
یکی از شاگران او به محضر امام عسکری علیه السلام رسیده مسأله را بیان کرد، امام به او فرمود آیا در میان شما کسی نیست که او را از این کار باز دارد؟
شاگرد کندی گفت: ما شاگرد او هستیم چگونه او را از این کار باز داریم؟
امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: سخنی به تو می آموزم، نزد او برو و همین سخن را به او بگو.

توحید از دیدگاه مکتب وحی و فلاسفه

چکیده :
در مکتب صدرائی خداوند چه پیش از تحقق اراده و چه پس از آن علت تامه است ولی در مکتب وحی تنها پس از تحقق اراده، علّت تامّه است اما قبل از آن، فاعل مختار است.
در مکتب صدرائی مشیّت، صفت ذات است و بر این اساس خداوند فاعل موجَب است، هر چند که تحمیل از خارج نیست بلکه بر خاسته ی از ذات است، پس ملاک جبر وجود دارد ولی در مکتب وحی مشیت، صفت فعل و حادث است و ذات، ذوالمشیّة وبر این اساس نه خداوند مجبور در انجام افعال است و نه ملاک جبر براین عقیده حاکم است و خداوند در هر کاری قادر بر فعل و ترک است ومختار.
در مکتب صدرائی همه ی اشیاء چون برخاسته ی از ذاتی هستند که علّت تامّه است و اراده، جزء آن، قدیمند ولی در مکتب وحی حادثند.

شوخی با عقل

چکیده:
در این مقاله به بررسی محدودیتهای عقل پرداخته شده است و با استناد به قول ابن سینا ثابت شده که همه ی امور در حیطه ادراک عقل نیست و به ضعف عقل در شناخت ذات خداوند متعال اشاره شده است. و در آخر به وجه تسمیه عقل و تعریف آن پرداخته شده است.

شوخی با عقل

آیا محدود کردن فهم مستقل عقل به حیطه هایی خاص و برخی از حیطه ها را از دسترس فهم مستقل عقل خارج دانستن، به نفی مطلق حجیّت عقل می انجامد و این نوعی شوخی با عقل است؟ (1)

اشتراک لفظی وجود

اشاره:

آنچه پيش رو داريد مطلبي است از مرحوم استاد منوچهر بزرگمهر که سالها پيش در کتاب ايشان با عنوان «فلسفه چيست» به همت روانشاد آقاي عليرضا حيدري مدير محترم انتشارات خوارزمي به زيور طبع آراسته گرديده بود. و اکنون پس از سالها به مناسبت موضوعات و سبک و سياق حاکم بر اين نشريه و ديدگاههاي مطرح در آن يعني نقد فلسفه و عرفان هيأت تحريريه نورالصادق تصميم به درج دوباره اين مقاله از ميان مجموعه مقالات کتاب «فلسفه چيست» نمود تا هم ياد کردي از استاد بزرگمهر باشد و هم يادي از سه اثر تحقيقي شان يعني کتاب هاي:

1-فلسفه چيست 2- فلسفه تحليل منطقي، چاپ انتشارات خوارزمي 3-کتاب ارزشمند فلاسفه تجربي انگلستان چاپ انجمن حکمت و فلسفه و نيز ترجمه هايي که از برخي تواريخ فلسفه و متون فلسفي نموده اند و نيز يادکردي از روانشاد عليرضا حيدري مدير فرهنگ دوست و فرهنگ پرور انتشارات خوارزمي که اهتمامي عظيم به ترويج وجهه نظر نقد در فضاي نشر آثار فلسفي داشتند.

اثبات واجب از روی حقیقت وجود
علامه حائری سمنانی و آخرین ضربت بر مسلک وحدت وجود و موجود علامه محمد تقی جعفری

بسم الله الرحمن الرحیم؛ الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد و آله معادن العلم و خزنة الوحی
مقدمه ی مختصری پیش از بیان اهمیت دوره ی کتاب حکمت بوعلی سینا تألیف حضرت مستطاب علم و العلم فرید دوران نابغه ی زمان، آیت الله علامه حائری مازندرانی مقیم سمنان متذکر می شویم: در این ازمنه حقیقت تفریظ معمولاً تصدیق کتاب و ترویج مطالب کتابی است که مورد پسند و انتخاب تفریظ کننده می باشد این نوع از تفریظ در حقیقت موجب زیادتی اعتبار و اهمیت مطالب کتاب گشته و جنبه ی پشتیبانی پیدا می کند، و گاهی اهمیت کتاب به مرتبه ای است که نتیجه ی تفریظ تنها بیان اهمیت تألیف و تذکر به شاهکارهای علمی آن واقع می گردد، این قسم از تفریظ موقعی است که کتاب به هیچ وجه احتیاج به تصدیق و ترویج تفریظ کننده نداشته و مطالب عالیه ی آن نیازی به توصیف معمولی ندارد، زیرا: فاذا استطال الشیء قام بنفسه و صفات نورالشمس تذهب باطلا

معاد فلسفی ـ معاد قرآنی

چکیده:

در این مقاله به مرز شکنی فلاسفه در مورد عقل و نیز به مغایرت بافته های فلاسفه با قرآن و عترت پرداخته آنگاه به بررسی یکی از این تغایرها، یعنی مسأله معاد جسمانی نشسته و پس از آن به ضرورت معاد جسمانی از دیدگاه علماء و برخی از فلاسفه و نیز به معاد از دیدگاه قرآن و عترت پرداخته است.

صفحه10 از18

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز248
دیروز855
این هفته2734
این ماه12633
جمع بازدیدها861566

1397-08-24
Top