استاد شهید مطهری - فلاسفه بلاغشان بلاغ مبین نیست

يك معلم وظيفه ‏اش فقط همين است كه سخن خودش را، علم خودش را به عقل دانش آموز برساند. می‏ آيد پای تخته سياه می‏ ايستد، دانش‌آموز آنجا نشسته است، مسئله رياضی‏ را برايش طرح می‏كند. اول كه اصل مسئله را طرح می‏كند دانش‌آموز عقلش‏ هنوز نمی‏داند كه واقعا اين جور هست يا نه، ولی دليل می‏خواهد. بعد كه‏ معلم برهان و دليل رياضی را اقامه كرد، آنجاست كه مدعای او وارد عقل‏ دانش آموز شده است. اما پيغمبران نيامده ‏اند كه فقط مدعاهايی را وارد عقل مردم بكنند.

فلاسفه كاری كه دارند، هر اندازه موفق بشوند اين است‏ كه سخنی را تا عقل مردم نفوذ می‏دهند اما از آن بيشتر ديگر نه. پيام الهی گذشته از اين كه در عقل‌ها بايد نفوذ بكند، در دل‌ها بايد نفوذ بكند، يعنی بايد در عمق روح بشر وارد بشود و تمام‏ احساسات او يعنی تمام وجودش را در اختيار بگيرد. و لهذا پيغمبرانند كه‏ می‏توانند بشر را در راه حقيقت به حركت در آورند نه فيلسوفان.

امام صادق (علیه‌السلام):

فتبّاً و خیبةً و تعساً لِمُنتَحِلی الفلسفه.
فلاکت، حرمان و هلاکت بر کسانی که پیرو فلسفه شده‌اند. [1]


آیت الله العظمی وحید خراسانی:

ما امام صادق(علیه‌السلام) را نشناختیم.
اگر جعفــر بــن محمــد (علیه‌السلام) را می‌شناختیم، دنبال این و آن نمی‌رفتیــم، قــی کرده‌های فلاسفه یونان را نشخوار نمی‌کردیــم، زباله‌هــای عرفـــان اکسلوفان را هضم نمی‌کردیم، خواه ناخواه واماندیم و بیچاره شدیم و از ایــن اقیانــوس معرفت محروم شدیم. [2]

ای کــرده بعلــم مجــازی خـو  *   نشنیـــده ز علــم حقیقــی بـو
سـر گــرم بحکمــت یـونانــی  *   دل ســرد ز حکمــت ایمـانــی
در علـم رســوم چو دل بستــی  *   بر اوجــت اگــر ببــرد پستــی
یـک در نگشــود ز مفتـاحــش  *  اشکــال افــزود ز ایضــاحـش
ز مقاصــد آن مقصــد نـایــاب   *   ز مطالــع آن طالــع در خـواب

نويسنده: آيت الله حاج سيد جعفر سيدان

«جبر و تفويض»

از مسائلي كه دير زماني مورد گفتگوي دانشمندان بوده و اكنون نيز مورد بحث مي باشد، مسألة جبر و تفويض است. در اين مسأله ، ايده ها و نظرات گوناگوني ارائه شده است كه بعد از مشخّص شدن محدوده بحث، به بيان نظرات مشهور مي پردازيم.

مركز و محدوده بحث:

روشن است كه محل بحث، كارهائي است كه به ارادة انسان مربوط شده و به اصطلاح، امور ارادي ناميده مي شود. بنابر اين، امور تكويني از قبيل خصوصيّات جسماني، زمان و مكان ولادت، چگونگي قيافه و اندام و بسياري از مسائل و حوادث زندگي، و عملكرد بدني از موضوع بحث خارج و مجبور بودن انسان در ارتباط با آنها قطعي است. آنچه مورد بحث است كارهائي است از قبيل راستگويي و درغگويي، امانت داري و خيانت، فروتني و كبر، و دستورات خداوند را انجام دادن و يا ترك نمودن و امثال آنها.

نیروهای ادراکی انسان در این حد نیست که بتواند گلیم خودش را از آب در بیاورد. این فکر خامی است که بعضی از فلاسفه کرده اند و به خیال خودشان گفته اند که مثلا با ورود به علم و حکمت خودمان می توانیم خودمان را اصلاح کنیم، می توانیم با همان علم و حکمت ودرک و فهمی که داریم به مقام شامخ انسانیت و به کمال نهایی انسانی برسیم. معلوم شده که اینها صد در صد در اشتباهند. حتی خودشان هم فهمیده اند و از طریق خواب گفته اند که ما از اول تا آخر در اشتباه بوده ایم. خیال می کردیم بدون رجوع به سنت و اهل بیت می توانیم خود را اصلاح کنیم، ولی در اشتباه بودیم.

مخالفان فلسفه

جدیداً توسط طلبه ای جوان كتابي به چاپ رسیده است که در آن رسم ادب نسبت به برخی از اعاظم حوزه رعایت نشده است که البته باعث تأسف است و لازم است که در این خصوص اساتید به شاگردان خود تذکرات لازم را بدهند.
در ابتدای این کتاب، مقدمه اي در مورد پیشینه طولانی مخالفت با فلسفه آمده است که لازم دیدم مورد توجه و نقد قرار گیرد.
نگارنده مقدمه، نوشتار خود را با این جمله شروع نموده است:
مخالفت با فلسفه و منطق پیشینه ای طولانی در جهان اسلام دارد تا جایی که ....

مناظره ای که فیلسوف عراق را دگرگون کرد

اسحاق کندی از دانشمندان بزرگ عراق بود و به عنوان فیلسوف در عراق شناخته می شد، او از کفار بود، قرآن را مطالعه کرد، دید بعضی از آیات قرآن با بعضی دیگر در ظاهر سازگار نیست، بلکه ضد هم هستند، تصمیم گرفت کتابی در تناقض قرآن بنویسد، این کار را شروع کرد.
یکی از شاگران او به محضر امام عسکری علیه السلام رسیده مسأله را بیان کرد، امام به او فرمود آیا در میان شما کسی نیست که او را از این کار باز دارد؟
شاگرد کندی گفت: ما شاگرد او هستیم چگونه او را از این کار باز داریم؟
امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: سخنی به تو می آموزم، نزد او برو و همین سخن را به او بگو.

توحید از دیدگاه مکتب وحی و فلاسفه

چکیده :
در مکتب صدرائی خداوند چه پیش از تحقق اراده و چه پس از آن علت تامه است ولی در مکتب وحی تنها پس از تحقق اراده، علّت تامّه است اما قبل از آن، فاعل مختار است.
در مکتب صدرائی مشیّت، صفت ذات است و بر این اساس خداوند فاعل موجَب است، هر چند که تحمیل از خارج نیست بلکه بر خاسته ی از ذات است، پس ملاک جبر وجود دارد ولی در مکتب وحی مشیت، صفت فعل و حادث است و ذات، ذوالمشیّة وبر این اساس نه خداوند مجبور در انجام افعال است و نه ملاک جبر براین عقیده حاکم است و خداوند در هر کاری قادر بر فعل و ترک است ومختار.
در مکتب صدرائی همه ی اشیاء چون برخاسته ی از ذاتی هستند که علّت تامّه است و اراده، جزء آن، قدیمند ولی در مکتب وحی حادثند.

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز420
دیروز1186
این هفته6009
این ماه25162
جمع بازدیدها462696

1396-10-29
Top