وحدت وجود = کمونیسم

وحدت وجود = کمونیسم (مادیین)

الف: علامه حائری سمنانی:
اصالت وجود به وحدت وجود می‏کشد و وحدت وجود چشم مادیین [کمونیسم] را روشن می‏کند.
حکمت بوعلی 2/238

ب: علاء الدوله سمنانی:
درباره ‏ی وحدت وجود محی ‏الدین می‏گوید: در جمیع ملل و نحل کسی بدین رسوائی سخن نگفته است و چون نیک بازشکافی مذهب طبیعیه و دهریه بهتر به بسیاری از این عقیده ‏اند.
نفحا ت الانس/483 ـ 482

ج: آیت الله العظمی خوئی(قدس سرّه):
حزب توده مثل عقیده به فلسفه که ضد اصول اسلام است می‏باشد پس این عقیده کفر و شرک است.
مستدرک سفینة البحار/300

د: علامه محمد تقی جعفری:
اگر تمامی تعارفات و روپوشی و تعصب‏های بی‏جا را کنار بگذاریم و از دریچه بی‏غرض خود حقیقت مقصود را بررسی کنیم در اثبات اتحاد میان مبدأ و موجودات به تمام معنا، در افکار بعضی از این دسته تردید نخواهیم کرد... بدون شک عبارات و سخنان گروهی از آنها را نمی‏توانیم به هیچ وجه تأویل و تصحیح کنیم، یعنی در حقیقت به تناقضات و سخریه عبارات خود گویندگان مبتلا خواهیم شد... و حاصل مقصود را با دو کلمه بیان می‏کنیم: خدا عین موجودات، و موجودات عین خداست» یعنی در حقیقت در واقع یک موجود بیشتر نداریم.
مبدأ أعلی/ 72


اگر با عبارت مختصری ادا کنیم باید بگوییم: در نظر این عدّه خدا عین موجودات و موجودات عین خداست.
مبدأ أعلی/ 71


سپس ایشان نتیجه می‏گیرند که سخن عرفا در نهایت با سخن مادیون یکی است چرا که هر دو تنها یک موجود قبول دارند که عرفا نام آن را خدا، و مادیون نام آن را ماده می‏گذارند!
مبدأ أعلی/ 72


محمد باقر هزار جریبی غروی در اجازه مبسوط خود به علامه بحر العلوم می‏فرماید:
و او را بر حذر می‏دارم از این که عمر عزیز خود را در علوم غلط انداز و بشود که فرق بین خالق و مخلوق فقط امری اعتباری و غیر واقعی است زیرا اگر حقیقت به طور مطلق و بدون صورت در نظر گرفته شود خداست، و اگر به طور مقید و دارای صورتlm;ارزش فلسفی صرف نماید، چرا که به درستی، آنها مانند سراب بقیعه‏ای است که تشنه آن را آب پندارد.
مستدرک سفینة البحار/ج 8

علامه ‏ی حلی:
فارق بین اسلام و فلسفه این مسأله است که خداوند قادر نبوده و مجبور باشد، و این همان کفر صریح است.
نهج الحق/125


سؤال سید مهنّا از علامه حلّی (ره):
چه می‏فرمایید در مورد کسی که به توحید و عدل و نبوت و امامت معتقد است اما می‏گوید عالم قدیم است؟ حکم وی در دنیا و آخرت چیست؟

جواب علامه‏ ی حلی: بدون اختلاف بین علما، هر کس معتقد به قدم عالم باشد کافر است، زیرا فرق مسلمان با کافر همین است، و حکم او در آخرت به اجماع، حکم بقیه کفار است.
أجوبة المسائل المهنائیه/89


[آقای حسن زاده آملی می‏گوید عالم قدیم است]
هزار و یک نکته/103

خواندن 98 دفعه
Share this article

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز468
دیروز1361
این هفته1829
این ماه27662
جمع بازدیدها375665

1396-08-30
Top