مرزداران توحید

استاد جوادی آملی:
فلاسفه و عرفا مرزداران توحید هستند.
افق حوزه، سال دهم، شماره ی 314 ،1/4/1390

نورالصادق:
نمونه‌هایی از سخنان مدعیان عرفان و فلسفه را ذیلاً می‌آوریم تا خوانندگان عزیز دریابند آقایان چگونه از توحید و یکتا پرستی که ریشه و اساس دین است و اولین و آخرین و ضروری‌ترین شعار انبیاء و اولیاء بوده مرزداری می‌کنند و آیا دفاع از گوساله پرستی و الاغ پرستی و بت پرستی و فرج پرستی مرزداری از توحید است؟ آیا فلاسفه و عرفا مرزداران توحید هستند یا فقها و متکلمین و محدثین که با این گونه خرافات و با وحدت وجود که ریشه‌ی همه‌ی انحرافات است مبارزه کرده‌اند؟


مرزداران توحید یا مرزداران شرک و بت پرستی؟!!


ابن عربی:
او به صورت خلق خود می‌باشد، بلکه عین هویت و حقیقت خلق خود است.
«فصوص الحکم» فص شیثی/286

ابن عربی:
تحقیقا ذات الهی به صورت الاغ و حیوان ظاهر است!
شرح قیصری بر فصوص الحکم/252

ابن عربی:
سبحان من أظهر الاشیاء و هو عینها:
یعنی منزه است آن خدایی که اشیا را ظاهر کرد،[نه این که خلق کرده باشد بلکه اشیاء همیشه وجود داشته‌اند ـ قدیم‌اند ـ ولی پنهان بوده‌اند اما در یک زمانی آنها را ظاهر کرد] و خود عین آنها است.
«فتوحات» 2/459

ابن عربی:
عارف کسی است که خدا را در همه چیز ببیند؛ بلکه خدا را عین هر چیز می‌بیند.
فصوص الحکم/ 192

محی الدین:
اذا الحق هو الوجود لیس الا: یعنی خداوند چیزی جز وجود نیست.
نفحات الانس /488 و 489، اصل الاصول جامی/92 و 93

محی الدین:
و فی نفس الامر لیس الا الوجود الحق: یعنی در واقع و نفس الامر چیزی جز وجود خدا نیست.
نفحات الانس /488 و 489، اصل الاصول جامی/92 و 93

ابن عربی:
ان الوجود هو الحق المنعوت بکل نعت:
یعنی وجود [همه‌ی موجودات] عبارت است از حق متعال که موصوف است به هرگونه صفتی.
نفحات الانس /488 و 489، اصل الاصول جامی/92 و 93

ابن عربی:
هنگامی که ما خداوند را شهود می‌کنیم خودمان را شهود کرده‌ایم، زیرا ذات ما عین ذات اوست، و هیچ تفاوت و مغایرتی بین ذات ما و ذات خدا وجود ندارد جز این که ما متعینّیم و او مطلق....؛ و هنگامی که او ما را شهود می‌کند، ذات خودش را ـ که تعین یافته و به صورت ما در آمده و ظهور کرده است ـ مشاهده می‌کند.
شرح فصوص /85 و 389

ابن عربی:
نـصاری با گفتن «إنّ الله هو المسیح بن مریم» از این جهت کافر شدند که خدا را منحصر دانستند در مسیح، زیرا هر چه در این عالم است خداست.
فصوص الحکم، فص عیسویه

ابن عربی:
اشیا، از خزائن خود جدا نشده‌اند. و خزائن اشیا، نزد حق تعالی بودن را وا نگذاشته ‌اند. و نزد حق تعالی بودن، از ذات حق تعالی مفارقت نجسته است. پس هر کس یکی از این امور سه گانه را مشاهده کند، هر سه را مشاهده کرده است. و در صحنه وجود هیچ احدیتی جز احدیت مجموع وجود ندارد.
کتاب معرفة/ 29و30

ملاصدرا:
واجب الوجود کل الاشیاء، لا یخرج عنه شیء من الاشیاء:
واجب الوجود همه چیزهاست، هیچ چیز از او بیرون نیست.
اسفار 2/386

ملاصدرا:
لیس فی دارالوجود غیره دیار، و کل ما یترائی فی عالم الوجود أنه غیر الواجب المعبود فانما هو ... فی الحقیقة عین ذاته
در دار وجود کسی جز او نیست و هر چه در عالم وجود غیر از واجب معبود جلوه می‌کند ... در حقیقت عین ذات خداوند است.
اسفار 2/292

ملاصدرا:
هو وجود الاشیاء کلها: یعنی خدواند، وجود و هستی همه چیزها می‌باشد.
شرح اصول کافی، حدیث اول از باب اول

ملاصدرا:
رجعت العلیة و الافاضة إلی تطور المبدأ الاول بأطواره:
معنای علیت و افاضه خداوند به این باز می‌گردد که خودِ او به صورت‌های مختلف و گوناگون در می‌آید.
مشاعر/ 541- اسفار 6/110

ملاصدرا:
ان واجب الوجود تمام الاشیاء و کل الموجودات: یعنی همانا خداوند تمام اشیاء و کل موجودات است.
اسفار 6/110

ملاصدرا:
کل ما فی الکون وهم أوخیال أو عکوس فی المرایا أو ضلال
یعنی هر چه در صفحه وجود است، یا عکس‌های آیینه‌ای و یا سایه‌ها است.
اسفار

شبستری:
تو در خوابی و این دیدن، خیال است هر آنچه دیده ای از وی، مثال است
به صبح حشـر، چون گردی تو بیـدار بدانی کین همه، وهم است و پندار
گلشن راز

مولوی:
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید مـعشوق همین جاست بیاییـد بیاییـد
آنان که طلب کار خدایید خداییـد بیـرون ز شمـا نیـست شمایید شمایید
ذاتید و صفاتید گهی عرش و گهی فرش در عـین بقاییـد و منـزه ز فنـاییـد
دیوان شمس

شمس تبریزی:
(اگر از تو پرسند که مولانا را چون شناختی؟ بگو: اگر از قولش می‌پرسی «إِنَّمَا أَمْرُهُ إذَا أَرَادَ شَيا أَن يَقُولَ لَهُ كن فَيَكون» (یس: 82) ، و اگر از فعلش می‌پرسی «كلُ‏َّ يَوْمٍ هُوَ فىِ شَأْن»( الرحمن: 29) و اگر از صفتش می‌پرسی «قل هو الله احد» (توحید: 1) ، و اگر از نامش می‌پرسی «هُوَ الله الَّذِى لَا إلَاهَ إلَّا هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَانُ الرَّحِيمُ»( حشر: 22)، و اگر از ذاتش می‌پرسی « لَيْسَ كمِثْلِهِ شىَ‏ْءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» (شوری: 11))
مقالات شمس تبریزی /789 چاپ دوم، 1377، انتشارات خوارزمی1- شرح گلشن راز / 158

مولوی:
هر لحظه به شکلی بت عیّار بر آمد دل برد و نـهان شـد
هر دم به لباس دگر آن یار بر آمد گه پیـر و جوان شـد
عیسی شد و بر گنبد دوّار بر آمد تســبیح کنـان شـد
یوسف شد و از مصر فرستاد قمیصی روشـن کـند عـالـم

شبستری:
همه عالم خود اوست و همه با وی قائمند...
شرح گلشن راز / 158

نعمت الله ولی:
در مرتبه‌ای ساجد در مرتبه‌ای مسجود در مرتبه‌ای عابد در مرتبه‌ای معبود
در مرتبه‌ای عبد است در مرتـبه‌ای رب در مرتبه‌ای حامد در مرتبه‌ای محمود
در مرتبـه‌ای آدم در مرتبـه‌ای خاتـم در مرتبه‌ای عیسی در مرتبه‌ای داود
دیوان نعمت الله ولی

بایزید بسطامی:
از شاگرد ابایزید بسطامی نقل شده که: با بایزید بودم در سمرقند. خلق شهر بدو تبرک می‌کردند. چون از شهر بیرون آمدیم، خلق در قفای او بیامدند، واقعاً نگه کرد. گفت: این‌ها کیستند: گفتم: متبرکانند، به بالای تل بر آمد. روی سوی آن قوم کرد. گفت: یا قوم! «انا ربكم الاعلی»
شرح شطحیات روزبهان بقلی شیرازی/99


شبستری:
مسلمان گر بدانستی که بت چیست بدانستی که دین در بت پرستی است
شرح گلشن راز/ لاهیجی /639-647

جلال الدین آشتیانی:
حتی (یعنی ذات الهی) در هر مظهری که ظهور کند معبود به حق و شایسته‌ی بندگی است.
تعلیقات آشتیانی بر رسائل قیصری/1141- تفسیر بیان السعاده / 422، درتفسیر سوره ی بنی اسرائیل

خواندن 81 دفعه
Share this article

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز457
دیروز1361
این هفته1818
این ماه27651
جمع بازدیدها375654

1396-08-30
Top