وحدت وجود (10)

اگر مقصدتان از احاطه و عدم انفصال و مطالبى كه در اينجا شرح و بسط داده ايد همان گفتار «بسيط الحقيقة كل الاشياء و ليس بشىء منها» باشد اگر مراد از حقيقت را تجلى واحد حق و فيض منبسط بدانيد كه كل اشياء باشد و خصوص شيئى از آنها نباشد و آن را غير متجلى بدانيد اين حرف كه با وجدان و وجود حقايق متباينه در عالم امكان منافات دارد، صواب باشد يا نباشد ارتباط با ذات متجلى و احاطه وجودى او پيدا نمى كند، و اگر مراد از حقيقت بسيطه حقيقت حقه و ذات اقدس الوهيت است كه او كل الاشياء باشد و او شىء خاصّى از اشياء كه همه تعينات و تجليات آن حقيقت مى باشند نباشد اين مسئله اى است كه از وقتى ابراز شده مورد ايراد اهل شرع و عقل گرديده است و سر از همان وحدت وجود باطل در مى آورد و با آيات كثيره قرآن ـ كه همه دلالت بر آن دارند كه دو حقيقت و دو تحقق غير هم و متمايز از يكديگر به تمام حقيقت وجود دارند، حقيقت الله و خالق و المنعوت بالنعوت الكمالية الذاتية و من له الاسماء الحسنى و حقيقت مخلوق آيه و پديده و حادث ـ منافات دارد و اگر بگوييد اين توحيد است چون مجالى و مرائى و آنچه از آن تعبير به ماهيّات امكانيه مى شود همه باطل و ليس محض و عدم صرف مى باشد و آنچه مرئى و محقق است در همه وجود واحد حق است و هر چند از آنها مفاهيم مختلفه انتزاع گردد همه باطل و توهم است، جواب اين است كه اين معنى توحيد اسلام و مايستفاد من القرآن و الاحاديث الشريفة و ضرورة الاديان نيست و با مبانى بسيار اسلامى ديگر نيز سازگارى ندارد.

معناى اين كلام اين مى شود كه بسيط الحقيقه كه كل اشياء است شيئى از آن اشيا نيست اما شيئى از آن هم غير آن حقيقت نيست. انسان و شجر و ملك و جنّ و سائر اصناف موجودات هر يك كل آن حقيقت نيستند ولى غير از آن حقيقت هم نيستند مثل امواج دريا و دريا، باين معانى و تعبيرات توحيد و موحد و عابد و عبادت و معبود و مخلوق و خالق و خلق و رزق و مرزوق و رازق و جاعل و مجعول همه مفاهيم و معانى باطله و غيرحقيقيّه مى شود و همه شئون و تطوّرات و تجليات و ظهورات او هستند و او عين و حقيقت اشياء است و استدلال به آسمان و زمين و كوه و دريا و شمس و قمر و حجر و شجر و آيات آفاتى و انفسى كه در آيات و احاديث است همه استدلال به اوهام و اعدام مى شود حتى با «لم يكن له كفوا احد» هم منافات دارد. اينها همه توالى باطله اين عقيده به وحدت وجود است كه خلاف وجدان و خلاف نصوص قرآن و حديث است. مخاطب هاى قرآن بنابراين در مثل«إنَّما إلهكم إهل واحد» همه معانى انتزاعيه غير حقيقيّه يا تجلى و ظهور مى شود، مفاسد اين نوع برداشت عرفانى زياد است و نسبت دادن آن به اسلام و كتاب و سنت الحق تهمت و افتراء است.

خواندن 331 دفعه
برچسب‌ها
Share this article
محتوای بیشتر در این بخش: « وحدت وجود (3) وحدت وجود (4) »

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز457
دیروز1361
این هفته1818
این ماه27651
جمع بازدیدها375654

1396-08-30
Top