وحدت وجود (9)

اين كه مى گوييد: اين وجود نامتناهى كه على الاطلاق به همه چيز محيط است پيوسته از همه چيز و در همه جا ظاهر و هويدا بوده خود را نشان مى دهد بى آنكه دامن كبرياى او با ماده و مكان و زمان آلوده گردد...
يعنى همانطور كه هزاران نوشته و خط و كتاب و كلمات و كتاب و حروف كتاب، نويسنده خود را نشان مى دهد و از همه، وجود نويسنده ظاهر و هويدا است و از تمام آيات و كلمات و حروف كتاب نويسنده را به چشم دل مى بينيم تمام اين عالم و كلمات و اجزاء آن كه «لا يُحصيها الا الله» است او را نشان مى دهند و او از همه ظاهر و آشكار است اين معنايى كامل و عالى و قابل درك و مضمون آيات و احاديث است.

و اگر مى گوييد خدا را در اينها به يك رؤيت و شهودى مثل همان رؤيت اشيا در آينه يا لطيف تر از آن پيدا مى كنيم، اين را نمى فهميم و مرآتى تصور نمى كنيم كه بتواند ذات خدا را مثل ذات اشياء در آينه نشان دهد و اين پرسش برايمان پيش مى آيد كه آيا پيش از اين تجلى و ظهور در مرآت، مجلى و مرآت وجود دارد يا ندارد؟ اگر وجود دارد پس وجود آنها پيش از تجلى و ظهور چگونه وجود يافته اند و اگر ندارد و همه و هر چه است جلوه و تجلى و ظهور و اظهار و اضافه اشراقيه و فيض منبسط و از اين اصطلاحات است پس اين اختلاف رنگ ها از كجا پيدا شده و اگر چنين است پس خود متجلى در اينها نيست و به قول شما براى خودش گوشه اى گرفته است، و اگر تجلى و متجلى همه واحدند مشكل بيشتر مى شود و همه اين اشكالات از اين پيدا مى شود كه انسان بخواهد بر امرى كه از او پوشيده است آگاه شود و به عجز خود اعتراف نكند و فرمان «تكلموا فى آلاء الله و لا تكلموا فى ذات الله» را اطاعت ننمايد و خلاصه از اين بيانات و اين كه نمى توان گفت خدا در يك جزء از اجزاء جهان حلول كرده و در ميان چهار ديوار هستى وجود محدودى محبوس و زنجيرى شده است... و هم چنين از اين كه مى گوييد نمى توان گفت اين ذات نامتناهى و محيط على الاطلاق در يك گوشه اى از گوشه هاى جهان آفرينش جايى براى خود باز كرده و در عرض مخلوقات خود قرار گرفته است چه مى خواهيد بگوييد؟ مى خواهيد بگوييد در همه اجزاء جهان قرار گرفته و همانگونه كه به بعض اهل باصطلاح عرفان نسبت مى دهند بگوييد سامرى اشتباهش در اين بوده كه خدا را العياذ بالله محبوس در گوساله مى شمرده و اگر او را در همه چيز و همه اشيا مى دانست حرفى به او نبود و چون خدا در همه هست پس عبادت عجل و بت هم عبادت خدا است، البته حتما و يقينا شما اين را نمى گوييد. اما اين بيانات هم خيلى از اين معنى دور نمى شود. اين كه كسى بگويد خدا بيرون از اشيا نيست و در همه است و از همه ظاهر است معنايش يك نوع اتحاد نيست؟
اصلا چرا در ربط حادث به قديم از خالقيت و مخلوقيت كه اصطلاح رايج قرآن و حديث است دست برداشتند و عليت و معلوليت گفتند و بعد هم اين به اصطلاح اهل عرفان آمدند و ظهور و تجلى گفتند؟ چرا مى گويند او يك موجودى است كه هيچ جا از وجود او غايب نيست و نمى شود كه در يك جا باشد و هم باطن اشيا باشد و هم ظاهر اشيا باشد و جايى از او خالى باشد تا در شرح اين گرفتار اين همه اشكالات شوند و آن را حلول و اتحاد نگويند و در عين حال هم به تعريفى كه گفته شد او را تعريف و توصيف نمايند و آنرا ظهور و تجلى بگويند كه اگر عين متجلى باشد كه همه اويى و همه خدايى مى شود و اگر غير او باشد پس نمى توانند بگويند او بوجود در همه جا هست و ظاهر و باطن همه چيز است.
اگر به همان اصطلاح خالق و مخلوق و احاطه علم و قدرت او بسنده كنيد در اين اشكالات و اشكالات بسيار ديگر واقع نمى شويد. بگذاريد مردم راه اسلام و ايمان فطرى خود را كه قرآن و حديث هم بر آن دلالت دارد بروند و بكار خود برسند. امت محمد، صلى الله عليه و آله و سلم، و شيعه على، عليه السلام، بمانند و فصوص و شروح آن را بگذاريد براى همان متصوفه سنّى، و كلام شيخ مفيد و شيخ طوسى و خواجه و علامه و فاضل مقداد را مطرح كنيد.

خواندن 241 دفعه
برچسب‌ها
Share this article
محتوای بیشتر در این بخش: « وحدت وجود (5) وحدت وجود (8) »

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز1330
دیروز1319
این هفته2649
این ماه31052
جمع بازدیدها281339

1396-06-28
Top