استفتائات

و اما نسبت دروغی که آقای رمضانی به آیت الله العظمی سیستانی داده است و پاسخ آن مرجع عالیقدر چنین است:

حسن رمضانی می گوید: دوست عزیز ... ما را به جناب آقای سیستانی به عنوان کسی که در حوزه ی علمیه قم به تدریس علوم عقلی و عرفانی و کتابهای اسفار، اشارات و مخصوصاً کتاب فصوص الحکم اشتغال دارد معرفی کرد.

اینکه عرض می کنم «مخصوصاً کتاب فصوص الحکم» به خاطر حساسیتی است که روی این کتاب وجود دارد متأسفانه در همین حوزه ی علمیه قم کتاب فصوص الحکم از منظر خیلی از افراد و حضرات ]مراجع تقلید شیعه و علمای آگاه[ از جمله کتب ضاله و بدنام است چون مؤلفش محی الدین ابن عربی است که وحدت وجودی و متهم به کفر و زندقه است لذا وقتی که پیش خیلی از این آقایان از فصوص نام برده می شود عکس العمل منفی از خود نشان می دهند اما برخورد حضرت آیت الله سیستانی با شنیدن این که من از کسانی هستم که در حوزه ی علمیه قم کتاب فصوص را تدریس می کنم بسیار دلنشین و جالب بود.

نظـر فقـها دربـاره جلسات به اصطلاح عرفانی اما گمراه کننده

باسمه تعالی

سؤال:
مدتي است در برخي از شهرها فرزندان ما در جلساتي شرکت مي‌کنند که مباني درس‌هاي آن‌ها مطالبي است که در ذيل مي‌آيد. لطفا بیان فرمایید که شرکت در این جلسات جایز است یا خیر؟

1- (وجود حق متعال متن وجود جمادات و نباتات و حيوانات و انسانها است، يعني ما دو وجود نداريم، بلکه هر‌چه‌هست يک وجود است که در قوالب و اندازه‌هاي گوناگون ظهور کرده‌است، نه‌اين‌که وجود زمين غير از وجود آسمان و وجود آسمان غير از وجود حق متعال بوده باشد).

دروغ های شاخدار از ناحیه ی طرفداران فلسفه و عرفان و معارف بیگانگان
(آقایان غرویان و رمضانی)

مدتی است رسوائیهای پی در پی طرفداران مکتب یونان و فلسفه و تصوف در مباحث علمی و مناظرات با طرفداران مکتب امام صادق علیه السلام و معارف قرآن و عترت، قافیه ی آنها را به تنگ آورده و موجب شده که به جفنگ آیند.

مدتهاست که این طایفه ی بی تقوا و جبری مسلک ها و وحدت وجودیها چونان گرگ های در لباس میش به جان عقاید شیعه افتاده اند تا ایتام آل محمد را از مکتب معارفی اهل بیت عصمت و طهارت و علوم نورانی قرآن و عترت جدا سازند قرآن و عترتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آنقدر سفارش آن را نمود که: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً (یعنی من دو گوهر گرانبها در میان شما می گذارم و می روم قرآن و عترتم را، مادامی که به این دو تمسک کرده باشید ـ و لا غیر، نه به معارف بیگانگان ـ هرگز گمراه نخواهید شد.)

بسـم الله الرحمـن الرحیـم

پیشگفتار:

((وَ اَنَّ هذا صراطی مُستَقیماً فَاتَّبِعوهُ و لاتتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله)) سوره ی انعام/153
و این است راه من که مستقیم است، پس آن را پیروی کنید و راه های دیگر را متابعت نکنید که شما را از راه او پراکنده می سازد.
روح عرفان تلاش و کوششی است برای معرفت و شناخت خدا از طریق تهذهیب نفس و پرورش فضائل اخلاقی و عمل به دستورات شرع مقدس.
انسان همیشه آرزو داشته راهی به سوی خدا بگشاید و از طریقی نزدیک، مطمئن و آرام بخش به معبود و معشوق حقیقی خود نزدیک و نزدیک تر شود، جلال و جمال او را ببیند، در اوصاف او غرق شود، به او دل ببندد و عشق بورزد و هرچه غیر اوست پیش پای او قربانی کند و این حقیقت تقریباً در اعماق جان همه ی انسان ها وجود دارد، منتها در بعضی بسیار پررنگ و آتشین و در برخی بسیار کم رنگ و تقریباً فراموش شده.

نظر علما و مراجع درباره فلسفه و عرفان

سؤال: محضر مبارک ...........
با ابلاغ سلام و تحیّات وافره به عرض مبارک می رساند با توجه به این که متون کتب فلاسفه و عرفا مانند فصوص الحکم و فتوحات محی الدین عربی و اسفار ملاصدرا دارای اشکالات زیاد و فاحشی می باشد بطوری که بعضاً با ضروریات دین تباین کلی پیدا می کند از قبیل مسئله توحید، معاد، امامت، عذاب و ... که امام خمینی(ره) هم اشکالات اساسی به این کتابها وارد کرده است و فعلاً نیز همین عقاید از طرق مختلف به مردم مخصوصاً نسل جوان و مبتدیان حوزوی و دانشگاهی تزریق می شود خواهشمند است برای آگاهی مردم و نجات آنها از انحرافات اعتقادی که از بدترین نوع انحرافات است نظر مبارک خود را در مورد تعلیم و تعلّم فلسفه و عرفانهای اصطلاحی و رایج به صورت واضح و شفّاف مرقوم فرمایید. خداوند انشاءالله تحت توجّهات حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه طول عمر با عزّت مقرون به صحّت و عافیت کامل به حضرتعالی عنایت بفرماید.

لازم بتذکر است: افرادی که می‌خواهند در علم فلسفه و عرفان اشتغال داشته باشند، باید ابتداء پایه‌ ی اعتقادات دینی خود را از کتب معتبره‌ی اسلامی و احادیث مأثوره از حضرات معصومین(علیهم السلام)مستحکم نمایند تا در مبانی اصول مسلّمه‌ ی شیعه خللی وارد نشود و شاید بدین جهت بوده است که مراجع بزرگ مانند حضرت آیت الله العظمی اصفهانی و آیت الله العظمی بروجردی(قدس سرهما) از تدریس و تحصیل فلسفه بشدّت منع می‌کردند و اساساً باین کیفیت که در حوزه‌های علمیه مرسوم گردیده (هر فردی بدون قید و شرط) وارد این رشته می‌شود نه بصلاح حوزه‌ها و نه بصلاح جامعه‌ی اسلامی میباشد.

دیدگاه رهبرمعظم انقلاب

یادگیری وتحصیل فلسفه برای کسی که اطمینان دارد که باعث تزلزل دراعتقادات دینی اش نمی شود اشکال ندارد و بلکه دربعضی موارد واجب است.

اجوبه الستفتائات (ترجمه فارسی) ص 294 س 1325

صفحه3 از3

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز1347
دیروز1319
این هفته2666
این ماه31069
جمع بازدیدها281356

1396-06-28
Top