آثار و مقالات

چکیده:

آنچه در این نوشتار تقدیم خوانندگان گرامی می گردد نقدی کوتاه است بر اظهارات استاد جوادی آملی در باب یکی انگاشتن راه و روش و محتوای تبلیغی پیامبران الهی علیه السلام با فلاسفه ی یونان و رد این انگاره ی تاریخی، که البته در میان فلاسفه مسبوق به سابقه است. اصل این مدعا یعنی یکی دانستن تعالیم انبیاء و فلاسفه از نظرگاه های متفاوت باطل و مخدوش می باشد و اصولاً آنچه از طریق انبیاء می رسد کلامی لاریبی و بدون اختلاف و مقنع و مأخوذ از وحی نازل است ولی آنچه از طریق فلاسفه می رسد کلامی است سراسر اختلافی ، و معرفتی غیر یقینی و مأخوذ از رأی زایل است.

نقدی بر مقاله ی «علم الهی از دیدگاه متکلمان شیعه و صدرالمتألهین» در مجله ی تخصصی کلام اسلامی

چکیده:
در اين مقاله به بررسي نظريه ملاصدرا در خصوص علم الهي و استنتاجات ارايه شده در اين خصوص پرداخته و با اقامه دلايل منطقى از چهار جهت نظريه ياد شده را قويا» رد نموده وآن را مخالف محكمات دين دانسته است بطوريكه اين نظريه نه تنها علم تفصيلي خدا به اشياء قبل از ايجاد را ثابت نمي كند بلكه به عينيت خدا با اشياء خارجي منتهي مي شود.

حکمت بوعلی سینا

كتاب الهیات عامه و خاصه
مشتمل بر چند باب؛ باب اول در وجود و مهمات مربوطه به آن متضمن چند فصل، فصل اول در تقسیم موجودات ـ من باب المقدمه بدان كه احاطه‌ی اجمالی به جمیع یا اكثر اقسام موجودات برای مبتدی و منتهی بسیار سودمند است و از برای متفكرین و نویسندگان هم راه تفكر را با وجدانی غیرمشوب به شبهات باز می‌كند و افكار روشن را برای اعتماد بر ادراكات اجمالیه سابقه خود آماده می‌سازد و حس تقلید را می‌كاهد و كسانی كه مایه‌ای از علوم اهل‌بیت رسالت دارند برای تایید عقاید و معارف ایشانعلیه السلام و اصول مسلمه قرآن و اسلام بدون تأویل و دفع شبهات مخالفین پیش از ورود در میدان جنگ و رو به رو شدن با مضایق علمی مجهز می‌نماید و از قعقعه فلاسفه نمی‌هراسند و وجدان خود را تمرین نموده تا غافل‌گیر نشوند و تحت تأثیر شهرت امر باطل نروند و مبادرت به تأویل آیات محكمه و ماثورات مسلمه و به تطبیقات خودسرانه در آیات متشابه قضاوت ننمایند؛ «قال العلامة المجلسی اول الالحاد فتح باب التأویل.»

سنجش مبادی معرفتی شناختی ارسطویی ـ مشایی

حاکمیت دراز مدت ارسطو بر اندیشه فلسفی در جهان مسلمین که به طور متعین با نام فلسفه مشاء شناخته شده و آثار وضعی قابل ملاحظه ای نیز بر تکوین ساختار و پیکره بندی نظری دیگر مکاتب تئوسوفی متافیزیکی در زیست جهان مسلمانان مشتمل بر حکمت اشراق و عرفان نظری و در نهایت حکمت متعالیه ملاصدرا گذاشته است را می توان به عنوان مبنای بسیاری از گمراهی های فکری و معرفتی در جهان مذکور دانست. که از یک سو ساختاری معرفت شناختی ایجاد کرد که سخت محدود، متعارض و یک سو نگرانه بود و از دیگر سو امکان هرگونه اندیشه انتقادی، مستقل و خودبنیاد را در فضای فرهنگی ایرانیان از میان برد. نقادی های غزالی نیز از اندیشه ارسطویی گرچه متضمن مباحث جدی و قابل تأملی به شمار می رفت ولی خود فضا را بر رشد تصوف و بنیادگرایی گشود.

شکوفایی سنت های فلسفی راهی جز نقد ندارد

نقد فلسفی امروز ما دچار اشکالات جدی است

دکتر یحیی یثربی، نویسنده و استادیار بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه فلسفه اسلامی، معتقد است تعداد شرح هایی که بر فلسفه اسلامی نوشته می شوند، بیش از حد نیازند، این در حالی است که نقد جدی به این فلسفه وارد نکرده ایم. وی می گوید: ((ما در سنت فلسفی مان، نقد به معنای امروزی نداریم؛ کار ما سراسر شرح است، زیرا ما ملتی بسیار گذشته گراییم. ما در سنت فلسفی گذشته مان به معنای امروزی به تولید علم معتقد نبودیم و نقد در میان ما رواج نداشت. اکنون هم نقد به معنای امروزی نداریم.))

نقد مبانی حکمت متعاليه

روش ارسطوييان در اثبات مسايل فلسفي

ارسطوئيان هميشه از يك نفي به يك اثبات مي‌رسند: چون خدا چنين نمي‌شود پس چنان است و...
براي نمونه به چند مورد ذيل توجه كنيد:
1 ـ چون خدا نمي‌تواند بدون آفريده‌اي باشد پس هميشه به همراهش موجودي بوده است (ممكنات قديم).
2 ـ چون اولين موجود را نه از موجود ديگر خلق كرده و نه از وجود خودش پس حتماً آن موجود اوليه از خداوند صادر شده است.

نقد مبانی حکمت متعاليه

تفاوت صدور و ايجاد:

اهل‌بيت‌عليهم السلام در پاسخ سوال بزرگ «خداوند آن موجود اوليه را از چه چيزي خلق كرد؟» اعلام مي‌دارند كه اساس سوال غلط و سالبه به انتفاي موضوع است: اساساً خداوند آن موجود اوليه را خلق نكرده است بل «ايجاد» كرده است. خداوند وجودي است كه وجودهاي ديگر را ايجاد كرده است. او موجودي است كه موجودهاي ديگر را ايجاد كرده است.
ايجاد يعني: پديد آوردن چيزي بدون اين‌كه از چيز سابقي نشأت يافته باشد.

نقد مبانی حکمت متعاليه

اشتباهات مبنايي فلسفه ارسطويي:

1ـ حدود عقل:

همان‌طور كه در مباحث قبلي گذشت فلسفه و فلاسفه ارسطويي در مورد عقل به اطلاق‌گرايي دچار گشته‌اند و عقل را كه در نظرشان پديده‌اي بيش نيست بر واجب الوجود بي‌نهايت، شمول داده‌اند يعني متناهي را غير متناهي و غير متناهي را متناهي شمرده‌اند و همين تناقض در مبناي اين فلسفه باعث اشتباهات ديگر شده است.

صفحه6 از8

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز1002
دیروز1315
این هفته8659
این ماه28752
جمع بازدیدها596773

1397-02-02
Top