حدیث عشق

سؤال : آیا نظر حضرت عالی درباره ی «حدیث عشق» که مرحوم محدّث نوری1 در کتاب «نفس الرحمان» آورده است، موافق نظر مرحوم محدّث است یا نه؟
جواب : بلی؛ اخبار مورد اشاره علاوه بر آنکه مرسل و بی سند است ومنتهی به ائمّهعلیه السلام نیست، از جهت متن غرابت دارد و بر شمردن آنها از احادیث قدسیّه جزاف وخلاف اعتبار است. مطالبی که محدّث نوری در اینجا افاده کرده و درنهایت استحکام است و حقیر نیز در جواب بعضی سؤالات درباره این موضوع توضیحاتی داده ام.
عجیب این است که با اینکه در اهل سنّت گرایش به تصوّف به واسطه بی ارتباطی آنها با مکتب و مدرسه ی أهل بیتعلیه السلامزیاد بوده و هست ، در جوامع و مسانید آنها مثل : صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ترمذی، ابن ماجه، أبی داود ونسائی( صحاح ستّ ) ومسند دارمی وموطأ مالک، ظاهراً کلمه « عشق» ومشتقّات آن دیده نمی شود.

حد نصاب در اعتقاد به توحید و تلقّی جسمیت از کلمات ملاصدرا

حد نصاب در اعتقاد به توحید چیست؟ (در چه صورت فرد از اسلام خارج می گردد؟ آیا عدم اعتقاد به توحید صفاتی و ذاتی به معنای دقیق آن باعث خروج از اسلام می شود؟)
جواب: در حکم به اسلام اقرار به کلمه توحید معتبر است یعنی بدون آن اگر شخص سابقه کفر داشته باشد – هرچند قلباً معتقد به مضمون این کلمه طیبه باشد – حکم به اسلام او نمی شود. با این اقرار که مقرون به فهم اجمالی و عرفی معنای آن است و توحید ذاتی در همان مفهوم اجمالی آن درج است، شخص موحد شمرده می شود. این اقرار با اقرار به صفات معروفه مثل حیات و قدرت و علم و غیرها نیز برابر و مساوق است هرچند شخص التفات به آنها نداشته باشد. مسلم است که اقرار به خدای فاقد حیات و تحقق و علم و قدرت از کسی معقول و منطقی نیست وقتی گفتند: «لا اله الا الله» بالاجمال به همه صفات کمالیه اقرار می کنند.

رد بر وحدت وجود نوشته شده توسط آیت الله العظمی میرزا ابوالقاسم گیلانی (میرزای قمی)

اشاره
مقاله ای که در پیش رو دارید ردیه ای بر نظریه فلسفی و عرفانی وحدت وجود است که به قلم فقیه جلیل القدر و اصولی شهیر آیت الله العظمی میرزا ابوالقاسم گیلانی معروف به میرزای قمی به رشته تحریر در آمده است. این متن که همراه با تلخیص است بر گرفته از کتاب سه رساله میرزای قمی در رد فلسفه و عرفان است که اخیرا توسط محققین ارجمند، آقایان حسین لطیفی و سید علی جبار گلباغی ماسوله، تصحیح و تحقیق شده و از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.
گفتنی است که رساله مزبور به تقاضای شاه وقت قاجار در پاسخ به نوشته فردی صوفی مسلک در ترویج وحدت وجود نگاشته شده است.

متعمقین چه کسانی هستند؟

در ارتباط با جايگاه توحيدي شش آية اول سورة حديد - كه آية مذكور جزءِ آنهاست - به دو حديث كه نشان دهندة اهميت اين آيات است، اشاره مي‌شود.
1. در تفسير قمي آمده است كه آية آغازين سورة حديد همان سخن پيامبر? است كه فرمود:
اُعْطِيتُ جوامعَ الكلم؛[1]
جامع همة سخنان به من داده شد.

آیت الله میرباقری عضو مجلس خبرگان:

کتابی که باید با انبر گرفت می بوسیم میگذاریم کنارقرآن/چه معنی میده که برخی در حوزه ازاین کتاب تعریف کنند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

"انالله و انا الیه راجعون"
مصیبتی به عظمت عاشور
متنی که پیش رو دارید، نقدی بر صحبت های بی اساس صمدی آملی مبنی بر اینکه قبل از ورود ما به بهشت، می بینیم یزید، شمر و عمرسعد "لعنت الله علیهم" زودتر از ما به بهشت رفته اند ...
ما باید متشکر شمر و عمرسعد باشیم، چرا که اگر شمر این کار را نمی کرد، شاید چند روز بیشتر به عمر امام حسین اضافه می شد و چند سالی بیشتر عمر می کردند؛ ولی این چه نتیجه ای داشت؟!!!
پس حق شمر است که بالا بیاید، چون او باعث شده که همه اینجا بیاییم و اینجا باشیم...
و از این قبیل گفته ها که در برخی سایت های اینترنتی موجود و منشاء آن عقیده ی سرکرده های وهابیت، صوفیه و ... می باشد.

پاسخ دارالصادق اصفهان
به متولیان مقبره ی جعلی شمس تبریزی(1)
«پاسخ واحد پژوهش دارالصادق به ایمیل تولیت مقبره ی جعلی شمس تبریزی (قسمت دوم)»

اشاره:
در پی انتشار اعلامیه ی حضرت آیت الله حاج شیخ علی صافی اصفهانی مدرس خارج حوزه ی علمیّه و سرپرست مجموعه ی دارالصادق اصفهان در مخالفت با برگزاری کنگره و ساختن مقبره برای شمس تبریزی و به دنبال آن اعتراضات شدید علماء و مراجع تقلید شیعه، متولیان بتخانه ی شمس تبریزی نامه ای اعتراض آمیز به دارالصادق اصفهان فرستادند که بخش فرهنگی این مجموعه پاسخی مناسب و قاطع برای آنها ارسال کرد. بار دیگر متولیان مقبره ی جعلی شمس برای فرار از این بن بست بی حیثیتی نامه ای بسیار تند و توهین آمیز و پر از دروغ و تفسیر به رأی... منتشر کرد که دارالصادق اصفهان مجدداً پاسخی قاطع به متولیان بتخانه ی شمس تبریزی داده است. 

ماهیّت ماه و مسئله‌ی رؤیت هلال

قال الله تعالی: «هو الذی جعل الشمس ضیاء و القمر نوراً و قدره منازل لتعلموا عدد السنین و الحساب»(1)

یکی از مسایل مهمی که در بشریت از سالیان دراز بلکه از آغاز خلقت بین دانشمندان مورد بحث و تبادل نظر بوده و هست مسئله‌ی ماه است هم از جهات تکوینی و هم از جهات تشریعی.

صفحه6 از22

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز1105
دیروز993
این هفته4876
این ماه30709
جمع بازدیدها378712

1396-09-02
Top