حسن میلانی

کتاب «از برهان تا عرفان» در بند 5، صفحه 35، مي‌نويسد:
رابطه علت و معلول توليدي نيست، ايجادي است. به طوري كه قرآن در مورد خداوند مي‌فرمايد: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» يعني نه خداوند مخلوقات را از خود صادر كرده و نه خودش از چيزي صادر و توليد شده است و لذا هيچ گونه دوگانگي در بين خالق و مخلوق نيست. پس معلول همان وجود شديد است كه جلوه كرده و نسبت به مرتبه بالاترش كه علّت محسوب مي‌شود، آن مرتبه پايين‌تر، معلول محسوب مي‌شود، و لذا اين طور نيست كه چيزي بالا باشد به نام علّت، و معلول هم جداي از علّت در پایين قرار داشته باشد، و فرق نزول و سقوط همين است كه در نزول، مرتبه بالايي در جاي خود محفوظ است، منتها جلوه‌اي هم دارد كه مرتبه نازله‌ی آن محسوب مي‌شود. ولي در سقوط، ديگر مرتبه بالايي محفوظ نيست، مثل اين كه سنگي از بالا به پایين سقوط كند كه در اين حال ديگر آن سنگ در بالا قرار ندارد... پس نتيجه مي‌گيريم رابطه بين علّت حقيقي با معلول خود، ايجادي و تجلّي و نزولي است نه اِعدادي و توليدي و سقوطي.

ماهیّت ماه و مسئله‌ی رؤیت هلال


قال الله تعالی: «هو الذی جعل الشمس ضیاء و القمر نوراً و قدره منازل لتعلموا عدد السنین و الحساب»(1)

یکی از مسایل مهمی که در بشریت از سالیان دراز بلکه از آغاز خلقت بین دانشمندان مورد بحث و تبادل نظر بوده و هست مسئله‌ی ماه است هم از جهات تکوینی و هم از جهات تشریعی.

بسم الله الرحمن الرحیم

**ماهیت فلسفه و عرفان **

آیا عالم آفریده خداوند است ؟! یا این که خود خداوند به صورت زمین و آسمان و انسان و جن و فرشته و سنگ و چوب و ... پیوسته در رقص و نمود و تجلی و ظهور است؟ در این باره به طور کلی دو دیدگاه وجود دارد :
1) دیدگاه فلاسفه و عرفا : جز وجود خداوند هیچ وجودی در کار نیست ، شو خداوند متعال هیچ چیزی خلق نکرده است ؛ حتی وجود شیطان هم غیر وجود خدا نیست .
2) عقیده مکتب برهان و وحی : جهان هستی ، غید وجود خداوند متعال است و همه ی اشیاء مخلوق و افریده او می باشند ، و مخلوقات ، نه پدید آمده از ذات خداونداند و نه مرتبه یا جلوه یا اجزاءیا تعین وجود او .

کلامی از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله العظمی بروجردی زمانی که ساکن بروجرد بودند روزی کتاب مثنوی را باز کردند و شروع کردند به خواندن مثنوی ، ناگهان از سمت چپ ایشان ( نمی دانم شاید از سمت راست ) ندایی به گوش ایشان رسید که می گفت « راه را گم کرده است » آقای بروجردی پس از شنیدن این ندا کتاب مثنوی را می بندد و کنار می گذارد و دیگر سراغ آن نمی رود .

این داستان را آیت الله العظمی صافی بدون واسطه از آیت الله العظمی بروجردی نقل کردند.

بررسی روش تفسیر قرآن به قرآن در تفسیر المیزان

نوشتاری که ملاحظه می کنید، برگرفته از فصلنامه ی پژوهش های قرآنی است.

این فصلنامه در سال 1376، شماره 10ـ 9 ((ویژه تفسیر المیزان)) گفتگویی با استاد سیّد جعفرسیدان ترتیب داده بود که با عنوان (گفتگو با استاد سید جعفر سیّدان)) به چاپ رسید.

به جهت درخواست برخی از عزیزان، تجدید چاپ شد تا مورد استفاده همگان قرار گیـرد.

کتاب عوارف المعارف و دعوت مردم به گدایی

چکیده:
حدیث شریف (الفقر فخری) چه معنا و مفهومی را می‌رساند و آیا این حدیث با دعاهای بعد از نماز در ماه مبارک رمضان تضاد ندارد؟ در آنجا از خداوند متعال طلب غنی و ثروت می‌کنیم. اگر فقر، فخر است، دیگر جای درخواست ثروت نیست. در این اثر به پاسخ این سؤال اشاره می‌شود که از جمله‌ ی آنها بیان این مطلب است که فقر در این جا احساس نیاز به خداوند متعال است و از آن جهت که فقیر بیشتر از غنی به خدا توکل و اعتماد می‌کند و بیشتر به یاد خداست حضرت چنین دعایی می‌فرمایند: که خداوندا مرا مسکین قرار بده و مسکین بمیران و مسکین محشور فرما. و از جهتی فقر خوب مطلق نیست. فقر اگر مقرون با صبر نباشد مضر است و چه بسا سبب ذلت و دست دراز کردن پیش کفار شود، پس اصل، فقر و نیاز است به درگاه باری تعالی.

چکیده فرمایش آیت اللّه صافی گلپایگانی(دام عزه):

مقصود و مراد از معرفت خداوند متعال تلاش برای دستیابی به ذات خداوند نیست. زیرا ما مکلّف به امر محال نشده ایم بلکه مطلوب، معرفت خداوند است به آثار و نشانه‌های فیض او و تفکر در آفاق و انفس.(یعنی تدبّر در آفرینش عالم بزرگ که جهان پیرامون ماست و عالم کوچک که وجود پر رمز و راز آدمی است)

حسن میلانی

آیا عالم آفریده خداوند است؟ یا این که خود خداوند به صورت زمین و آسمان و انسان و جن و فرشته و سنگ و چوب و... پیوسته در رقص و نمود و تجلی و ظهور است؟
در این باره دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد:
دیدگاه دهریان: وجود، ‌حقیقتی ازلی و ابدی است که پیوسته به صورت‌های مختلف در می‌آید و آفریننده‌ای در کار نیست.

صفحه5 از22

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز1103
دیروز993
این هفته4874
این ماه30707
جمع بازدیدها378710

1396-09-02
Top