نظرها و اعترافها

کتاب عوارف المعارف و دعوت مردم به گدایی

چکیده:
حدیث شریف (الفقر فخری) چه معنا و مفهومی را می‌رساند و آیا این حدیث با دعاهای بعد از نماز در ماه مبارک رمضان تضاد ندارد؟ در آنجا از خداوند متعال طلب غنی و ثروت می‌کنیم. اگر فقر، فخر است، دیگر جای درخواست ثروت نیست. در این اثر به پاسخ این سؤال اشاره می‌شود که از جمله‌ ی آنها بیان این مطلب است که فقر در این جا احساس نیاز به خداوند متعال است و از آن جهت که فقیر بیشتر از غنی به خدا توکل و اعتماد می‌کند و بیشتر به یاد خداست حضرت چنین دعایی می‌فرمایند: که خداوندا مرا مسکین قرار بده و مسکین بمیران و مسکین محشور فرما. و از جهتی فقر خوب مطلق نیست. فقر اگر مقرون با صبر نباشد مضر است و چه بسا سبب ذلت و دست دراز کردن پیش کفار شود، پس اصل، فقر و نیاز است به درگاه باری تعالی.

متعمقین چه کسانی هستند؟

در ارتباط با جايگاه توحيدي شش آية اول سورة حديد - كه آية مذكور جزءِ آنهاست - به دو حديث كه نشان دهندة اهميت اين آيات است، اشاره مي‌شود.
1. در تفسير قمي آمده است كه آية آغازين سورة حديد همان سخن پيامبر? است كه فرمود:
اُعْطِيتُ جوامعَ الكلم؛[1]
جامع همة سخنان به من داده شد.

آقای سید علی قاضی در نامه ای به شاگردش آقای سید محمد حسن الهی چنین می نویسد:
تمام طرق توسل به اطهار با توجه تام به مبدأ است .
چون که صد آمد نود هم پیش ماست .
با دراویش و طریق آنها کاری نداریم ، طریقه طریقه علما و فقهاست ، به صدق و صفا.

[الهیه ص 130 ]

یا علی ، درویش و صوفی نیستم * فاش می گویم که کوفی نیستم

لنگ لنگان طریقت را ببین * مردم دور از حقیقت را ببین

مست مینای ولایت نیستند * سرخوش از شهد هدایت نیستند

عرفان اسلامی وعارف حقیقی

متأسفانه لفظ عرفان و عارف در عصر ما مورد سوءاستفاده و منحرف کردن مردم از تعالیم واضح دین شده است. اطلاق این لفظ بر هر مسلمانی که معرفت به توحید خدا و سائر عقائد حقه داشته باشد جائز است هر کس از تعالیم و هدایت‌های قرآن و حدیث بیشتر اطلاع داشته باشد عارف و با معرفت است و هر کس در خلقت آسمان و زمین و آیات الهی و عجائب عالم آفرینش و عظمت و وسعت عالم و دلائل بی‌شمار بر علم و قدرت و حکمت خدا بیش‌تر فکر کند علم و عرفانش بیشتر است.

« اِنَّ فی خَلقِ السَمواتِ وَالارض وَاختِلَفِ الَیلِ وَ النَهَارِ لَاَیتٍ لِاُولِی اَلاَلببِ * الَذِینَ یَذکُرُونَ اللهَ قِیمًا وَ قُعُودًا وَ عَلی جُنُوبِهِم وَ یَتَفَکَّرونَ فِی خَلقِ السَّماواتِ وَ الاَرض رَبَّنَا ما خَلَقتَ هذا بطِلاً سُبحنَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ*»[1]

تشبیک اصابع در مصافحه

س‌ـ صوفیه در مصافحه با دو دست و بوسیدن دست‌ها پس از مصافحه اهمیت بسیار می‌دهند، و در این راستا به این حدیث از «عیون اخبار الرضاعلیه السلام» اشاره می‌کنند: «عقد البیعة‌ هو من أعلی الخنصر الی أعلی الإبهام و فسخها من أعلی الابهام الی أعلی الخنصر» و به روایت «سلیم بن قیس» از «سلمان فارسی» اشاره می‌کنند که در آن «سلمان» نقل می‌کند: «چون مردم با ابوبکر بیعت کردند،‌ خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام آمدم در حالیکه آن حضــرت مشغول غسل دادن بود عرض کردم: ابوبکر بر منبر پیغمبرعلیه السلام قرار گرفته و مردم با او بیعت می‌کنند و راضی نیست که با یک دست بیعت کنند.» و غرض این است که بگوید در صدر اسلام، ‌مصافحه با دو دست بوده است و همچنین به حدیث «تشبیک اصابع» در هنگام مصافحه به این لفظ «شبک أصابعه فی أصابعه» اشاره کرده و می‌گویند: چون مقصود از «تشبیک»، ‌چنگ کردن همه انگشتان نیست و در هیچ تاریخ و خبری نرسیده است، ‌پس نزدیک‌تر به اخبار همان مصافحه‌ای فقری است؛ ‌و در مورد بوسیدن دست هم به خبر «ابی خالد قماط» از حضرت باقرعلیه السلام استشهاد می‌کند که فرمود: «انّ المؤمنین اذا التقیا و تصافحا ادخل الله یده ایدیهما فصافح اشد هما حباً لصاحبه.» که ظاهراً مقصودشان این است که چون خدا دست خود را میان دو دست آن‌ها می‌برد، ‌باید آن دست را که خدا با آن مصافحه کرده ببوسند.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

سؤال : آیا نظر حضرت عالی درباره ی «حدیث عشق» که مرحوم محدّث نوری1 در کتاب «نفس الرحمان» آورده است، موافق نظر مرحوم محدّث است یا نه؟

جواب : بلی؛ اخبار مورد اشاره علاوه بر آنکه مرسل و بی سند است ومنتهی به ائمّه:نیست، از جهت متن غرابت دارد و بر شمردن آنها از احادیث قدسیّه جزاف و خلاف اعتبار است. مطالبی که محدّث نوری در اینجا افاده کرده و درنهایت استحکام است و حقیر نیز در جواب بعضی سؤالات درباره این موضوع توضیحاتی داده ام.

صوفیّه
چکیده:
در این اثر گرانبار مرجع بزرگ شیعیان ضمن پاسخ به نامه ی شخصی که در مورد عشریه و صوفیه سؤال کرده بود به ادعاهای بی پایه و اساس صوفیه اشاره می کنند از جمله ادعای اجازه ی خاص داشتن از ناحیه حضرت حجّت علیه السلام را کذب و دروغ می شمارند و به اعمال آنها که خلاف مذهب حقه ی تشیع است تصریح می فرمایند و در پایان به سه پرسش مطرح شده در نامه ی مذکور صریح و روشن پاسخ می فرمایند.

صفحه2 از6

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز1260
دیروز1333
این هفته7473
این ماه17372
جمع بازدیدها866305

1397-08-27
Top