ب: علاء الدوله سمنانی:
درباره ی وحدت وجود محی الدین میگوید: در جمیع ملل و نحل کسی بدین رسوائی سخن نگفته است و چون نیک بازشکافی مذهب طبیعیه و دهریه بهتر به بسیاری از این عقیده اند.
نفحا ت الانس/483 ـ 482
ج: آیت الله العظمی خوئی(قدس سرّه):
حزب توده مثل عقیده به فلسفه که ضد اصول اسلام است میباشد پس این عقیده کفر و شرک است.
مستدرک سفینة البحار/300
د: علامه محمد تقی جعفری:
اگر تمامی تعارفات و روپوشی و تعصبهای بیجا را کنار بگذاریم و از دریچه بیغرض خود حقیقت مقصود را بررسی کنیم در اثبات اتحاد میان مبدأ و موجودات به تمام معنا، در افکار بعضی از این دسته تردید نخواهیم کرد... بدون شک عبارات و سخنان گروهی از آنها را نمیتوانیم به هیچ وجه تأویل و تصحیح کنیم، یعنی در حقیقت به تناقضات و سخریه عبارات خود گویندگان مبتلا خواهیم شد... و حاصل مقصود را با دو کلمه بیان میکنیم: خدا عین موجودات، و موجودات عین خداست» یعنی در حقیقت در واقع یک موجود بیشتر نداریم.
مبدأ أعلی/ 72
اگر با عبارت مختصری ادا کنیم باید بگوییم: در نظر این عدّه خدا عین موجودات و موجودات عین خداست.
مبدأ أعلی/ 71
سپس ایشان نتیجه میگیرند که سخن عرفا در نهایت با سخن مادیون یکی است چرا که هر دو تنها یک موجود قبول دارند که عرفا نام آن را خدا، و مادیون نام آن را ماده میگذارند!
مبدأ أعلی/ 72
محمد باقر هزار جریبی غروی در اجازه مبسوط خود به علامه بحر العلوم میفرماید:
و او را بر حذر میدارم از این که عمر عزیز خود را در علوم غلط انداز و بشود که فرق بین خالق و مخلوق فقط امری اعتباری و غیر واقعی است زیرا اگر حقیقت به طور مطلق و بدون صورت در نظر گرفته شود خداست، و اگر به طور مقید و دارای صورتlm;ارزش فلسفی صرف نماید، چرا که به درستی، آنها مانند سراب بقیعهای است که تشنه آن را آب پندارد.
مستدرک سفینة البحار/ج 8
علامه ی حلی:
فارق بین اسلام و فلسفه این مسأله است که خداوند قادر نبوده و مجبور باشد، و این همان کفر صریح است.
نهج الحق/125
سؤال سید مهنّا از علامه حلّی (ره):
چه میفرمایید در مورد کسی که به توحید و عدل و نبوت و امامت معتقد است اما میگوید عالم قدیم است؟ حکم وی در دنیا و آخرت چیست؟
جواب علامه ی حلی: بدون اختلاف بین علما، هر کس معتقد به قدم عالم باشد کافر است، زیرا فرق مسلمان با کافر همین است، و حکم او در آخرت به اجماع، حکم بقیه کفار است.
أجوبة المسائل المهنائیه/89
[آقای حسن زاده آملی میگوید عالم قدیم است]
هزار و یک نکته/103