فلاسفه و عرفا در قرآن (5)

گزیده ای از سخنرانی استاد فرهیخته حضرت آیت الله حاج سید مهدی فقیه امامی در ماه مبارک رمضان با موضوع تفسیر قرآن که در سایت قائمیه اصفهان به طور مفصل موجود می باشد:

....واما مبحث جنت که منظور کدام بهشت است

برخی گفته اند همان بهشت قیامت است یا جنت خلد که برای متقین و مومنین خداوند قرار داده است

برخی از بزرگان گفته اند نمی تواند حنت خلد باشد

چون آنچه که از نعم در بهشت اخروی هست حاصل اعمال ماست که در روایات هم فرمودهاند مثل حدیث معراج که پیامبر اکرم ملائکه را دیدند که خشت هایی از طلا را روی هم میگذارند و در حال ساختن یک کاخ هستند سوال کردند حضرت که اینها از چه چیزی در حال ساخت است گفتند از ذکر صلوات بر محمد و آل محمد صلوات الله علیم اجمعین که به صورت خشت و آجر و قصر خواهد شد

و همچنین نعم بهشتی که حاصل اعمال انسان ها در این دنیاست و آن بهشتی که آدم و حوا ساکن شدند بهشت خلد نیست چون هنوز عملی انجام نداده بودند

بعضی گفته اندمنظور از بهشت، بهشت برزخی بوده است البته این ادعا را با کشف و شهود کرده اند

گفته اند ما در این دنیا برایمان مکاشفه صورت گرفته و فهمیده ایم که منظور این است و ما وارد به آن بهشت برزخی شده ایم و هنوز هم عده ای با این ادعا نظریه دارند

 

مرحوم آسید عبدالاعلی سبزواری یک قاعده کلی برای موضوع کشف و شهود دارند

که مکاشفه دوتا چیز برای ادعای کشف نیاز دارد یکی اینکه شخص مکاشفه کننده باید از نظر اعتقادات و ایمان و اخلاق شخص بالایی باشد

چون ممکن بعضی به خاطر شبهات و اوهام و تلقینات چیزی ببینند که فکر کنند برایشان مکاشفه شده است مثل جریان بینی گلی که معروف است و چون کرسی ها را با خاکسترو آتش و ذغال بود و تولید کربن می کرد در مجاورت کربن قرار می گرفتند و اثر گاز کربن که کمبود اکسیژن است که فکر می کردند یک پیرمرد یا موجودی به نام بینی گلی روی سینه آنان نشسته و در حال خفه کردن آنان است یا بعضی اثر پذیری ایشان از تلقین است و اگر یک مطلب را تکرار کنید حتی شب هم به خوابش خواهد آمد دروغ هم نمی گویند اما حقیقت هم ندیده اند و توهم کرده اند یعنی این بندگان خدا به خاطر ضعف روحیه و تلقین دیگران یک چیزهایی مشاهده کردند که از قوه واهمه آنان نشأت گرفته است

فلذا مکاشفه فقط انسان کامل ،مورد پذیرش است

نکته دوم برای مکاشفه باید یک مؤیدی از شرع مقدس برای آن مکاشفه باشد اگر کسی چیزی در مکاشفه دید که مطابق اصول اعتقادی ما نیست اگر نگوییم دروغ میگوید اقلش توهم کرده است

بیبینید در فلسفه ملاصدرا که مخلوطی از مشاء و اشراق است که فلسفه اشراق را تسامحا فلسفه میگویند

چون نوعی از عرفان و تصوف است آن وقت امدند فلسفه مشاء که عقل گرایی است و براهین عقلیه با مقداری از عرفان و تصوف مخلوط کرده اند و اسمش را گذاشتند حکمت متعالیه که یکی از مسائل مطرح در این بحث مسئله وجود است و اصالتش را قبول دارد واین مطلب را از آقایان مشاء اخذ کرده است و در مطالب دیگرش را از اشراق اخذ کرده است و از ابن عربی ها و از عرفای متصوفه دیگر مطالبش را گرفته است آن وقت جالب این است جناب ملاصدرا مه ابداء کننده و مبتکر حکمت متعالیه است

 

مدعی است که اصالت وجود را از مکاشفه اخذ کرده است

شیخ اشراق هم مدعی است که اصالت ماهیت را با کشف و شهود به دست آورده است

توجه داشته باشید اگر مکاشفه یعنی پرده برداری از حقائق پس مگر ما دو تا حقیقت داریم که برای یکی پرده برداشته شده و فهمیده اصالت وجود درست است و دیگری حقیقت دیگری را دیده است

اخیرا هم تعدادی پیدا شدند و معتقدند که مکاشفه کرده اند و اصل با هویت است یکی ادعای کشف کرده برای اصالة الوجود و دیگری مکاشفه کرده و دیده است اصالة الماهیه و دیگری در کشف به اصالة الهویة رسیده است و عده ای هم مدعی اند که در مکاشفه فهمیده اند اصل هم با وجود است و هم ماهیت این چه مکاشفه ای است که هر کسی به نوعی دیده است معلوم می شود که مکاشفه یک سری امور خیالی است که گاهی به نظر حقیقت می آید اگر به کتاب اسفار ملاصدرا رجوع کنید و دیگر عرفا می بینید که برای خیال اصالت قائلند "اصالة الخیال " یعنی هر چه که قوای مخیله انسان می رسد اصالت دارد و حقیقی است فلذا معتقدند نعم اخروی هم صور خیالیة هست العیاذبالله!

که بر خلاف آیات قرآن است یعنی شما آنجاخیال حورالعین می کنید و حورالعین موجود خارجی نیست تخیل به خوردن میوه می کنید و اینها صور خیالیه است که انسان به خاطر تخیلات این همه مبارزه با نفس و جهاد و مرارت را تحمل میکند و این اعتقاد خلاف صریح قرآن و روایات است خصوصا اخباری که در احادیث معراج پیغمبر است

به هر حال کشف باید مؤید شرعی داشته باشد و اگر مؤید شرعی ندارد قابل استناد نیست

پس کسانی که ادعا کردند منظور از بهشت، جنت برزخی است و اینها نه انسانهای کاملی بودند و نه مؤید حرفشان روایت و حجت شرعی داشته باشند فلذا این نظریه را کنار می گذاریم واما نظریه سوم در مورد بهشتی که خداوند به آدم و حوا امر به سکونت کرد

(و عرض کردیم حضرت حوا قبل از حضرت آدم خلق شد تا زمانی که آدم به بهشت می آید تنها نباشد که قرآن فرموده است لتسکنوا الیها و با وجود زن مرد به آرامش می رسد و خدا خواست حظ آدم از بهشت کامل باشد و در این موضع عرض کنم که دوستان قدر زنانشان را داشته باشندو خدا مرد را خلق کرد برای کار و تلاش و زن را مایه آرامش و آسایش مرد در منزل قرار داده است) منظور از بهشت در این آیه بهشت زمینی بود چون حضرت آدم از خاک آفریده شد و بهشتی هم برایش خلق شد که بهشت زمینی بود

و پاسخ دادند به اینکه بهشت خلد منظور نیست چون در بهشت خلد دارتکلیف نیست ولی آدم تکلیف داشته پس بهشت خلد نبوده است ودلیل دیگر اینکه اگر بهشت جنت الخلد باشد یعنی کسی از انجا خارج نمیشود و چون آدم خارج شده پس بهشت اخروی نبوده است دلیل دیگر اینکه در بهشت خلد غیر از متقین کسی ورود ندارد و چون شیطان در آنجا بوده پس منظور از این بهشت جنت خلد نبوده است چند دلیل دیگر را هم هست که شب آینده عرض خواهد شد در اخر مطلبی را از پیامبر صلوات الله علیه و آله عرض می کنم که فرمود مَا بَيْنَ بَيْتِي وَ مِنْبَرِي رَوْضَةٌ مِنْ‏ رِيَاضِ‏ الْجَنَّة که این جنت نه جنت خلد و نه جنت دنیایی که چیز دیگری است که انشاءالله فردا به عرض عزیزان می رسانیم. صلواتی عنایت کنید.

خواندن 230 دفعه
Share this article

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز1358
دیروز1457
این هفته5974
این ماه34377
جمع بازدیدها284664

1396-06-30
Top