فلاسفه و عرفا در قرآن (4)

گزیده ای از سخنرانی استاد فرهیخته حضرت آیت الله حاج سید مهدی فقیه امامی در ماه مبارک رمضان با موضوع تفسیر قرآن که در سایت قائمیه اصفهان به طور مفصل موجود می باشد:

 بسم الله الرحمن الرحیم

ذیل آیه 34 سوره بقره از مرحوم قمی در تفسیر ایشان روایتی آمده است که حضرت آدم چند سال به شکل یک صورت بود و هنوز خلقتش کامل نشده بود و شکلش مانند یک صورت بود ابلیس به او مرور کرد و گفت خداوند برای چه تو را خلق کرده است ! (فَخَلَقَ اللَّهُ آدَمَ فَبَقِيَ أَرْبَعِينَ سَنَةً مُصَوَّراً- فَكَانَ يَمُرُّ بِهِ إِبْلِيسُ اللَّعِينُ فَيَقُولُ لِأَمْرِ مَا خُلِقْتَ فَقَالَ الْعَالِمُ ع فَقَالَ إِبْلِيسُ لَئِنْ‏ أَمَرَنِي‏ اللَّهُ‏ بِالسُّجُودِ لِهَذَا لَأَعْصِيَنَّهُ،)

اگر خداوند مرا امر به سجده بر تو کند حتما عصیان خواهم کرد تا آنجا که خداوند فرمود (لِلْمَلَئكَةِ اسْجُدُواْ لاَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ)

الحسد فأبى أن يسجد ( تفسير القمي، ج‏1، ص: 42) پس ابلیس به خاطر حسادتی که درونش پنهان بود آن وقت آشکار کرد سپس ابا کرد و سر باز زد پس شیطان در درونش حسد بود که منشا کفری دارد و کان من الکافرین یعنی از کافرین بود لکن به صورت نفاق در آن بین زندگی میکرد و امر برای ملائکه مشتبه بود و فکر میکردند که عبودیت خدا را می کند و جزء بهترین ها هست در حالی که خداوند باطن شیطان را میدانست و با این فرصت به خاطر حسد بروز و ظهور رسانید

اما روایت دیگر (قَالَ الصَّادِقُ ع‏ فَأَوَّلُ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ وَ اسْتَكْبَرَ وَ الِاسْتِكْبَارُ هُوَ أَوَّلُ‏ مَعْصِيَةٍ عُصِيَ اللَّهُ بِهَا- قَالَ فَقَالَ إِبْلِيسُ يَا رَبِّ اعْفُنِي مِنَ السُّجُودِ لِآدَمَ ع وَ أَنَا أَعْبُدُكَ عِبَادَةً لَمْ يَعْبُدْكَهَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ- قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا حَاجَةَ لِي إِلَى عِبَادَتِكَ- إِنَّمَا أُرِيدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ لَا مِنْ حَيْثُ تُرِيدُ- فَأَبَى أَنْ يَسْجُدَ فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى «فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّكَ رَجِيمٌ وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلى‏ يَوْمِ الدِّينِ‏» فَقَالَ إِبْلِيسُ يَا رَبِّ كَيْفَ وَ أَنْتَ الْعَدْلُ الَّذِي لَا تَجُورُ- فَثَوَابُ عَمَلِي بَطَلَ قَالَ لَا- وَ لَكِنِ اسْأَلْ مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا مَا شِئْتَ ثَوَاباً لِعَمَلِكَ فَأَعْطَيْتُكَ- فَأَوَّلُ مَا سَأَلَ الْبَقَاءَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ- فَقَالَ اللَّهُ قَدْ أَعْطَيْتُكَ قَالَ سَلِّطْنِي عَلَى وُلْدِ آدَمَ قَالَ قَدْ سَلَّطْتُكَ- قَالَ أَجْرِنِي مِنْهُمْ مَجْرَى الدَّمِ فِي الْعُرُوقِ قَالَ قَدْ أَجْرَيْتُكَ- قَالَ وَ لَا يَلِدُ لَهُمْ وَلَدٌ إِلَّا وَ يَلِدُ لِي اثْنَانِ قَالَ وَ أَرَاهُمْ وَ لَا يَرَوْنِي- وَ أَتَصَوَّرُ لَهُمْ فِي كُلِّ صُورَةٍ شِئْتُ فَقَالَ قَدْ أَعْطَيْتُكَ- قَالَ يَا رَبِّ زِدْنِي- قَالَ قَدْ جَعَلْتُ لَكَ فِي صُدُورِهِمْ أَوْطَاناً قَالَ رَبِّ حَسْبِي- فَقَالَ إِبْلِيسُ عِنْدَ ذَلِكَ «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ‏ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ- وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ‏» تفسير القمي، ج‏1، ص: 43)

امام صادق علیه السلام فرمودند استکبار اولین معصیتی بود که به واسطه آن خدا معصیت شد "خیلی مسئله مهمی است که استکبار موجب کفر میشود و این اولین معصیتی که از شیطان ثبت شدو هنوز هم استکبار منشا همه جنایات و بدبختی هاست فرعون هم به خاطر استکبارش منشأ همه جنایات و ادعاهایش است تا دیگر جنایتکاران که اگر تفحص کنید می بینید علت اساسی آنان مسئله کبر و غرور است ،اگر تاریخ هیتلر را بررسی کنید می بینید که منشأ آن همه جنایت کبر و غرورش بوده است یا صدام حسین که از استکبار موجودی ساخته میشود به نام صدام که حیوانات هم این کارها را نمیکنند اما انسان متکبر انجام میدهد" ابلیس گفت خدایا من را از سجود بر آدم معافم بدار که من برایت عبادتی خواهم کرد که مشابه اش را هیچ کسی حتی ملک مقربت انجام نمی دهد (خیال میکرد که خداوند محتاج به عبودیت است یا خدا دلش می خواهد معبود باشد که چنین حرفی را می زند) و هیچ نبی مرسلی این چنین عبادتت نکند پس خداوند تبارک و تعالی فرمود شیطان احتیاجی به عبادت تو نداریم

عبادت کردن من از راهی است که من اراده می کنم نه از آن طریقی که تو اراده می کنی "

این فرمایش خدا عبارتی بسیار زیبا و قاعده ای کلی است که پاسخ بسیاری از شبهات را می دهد و نه مثل بعضی از آقایان که روش های عبادتی از خودشان اختراع می کنند که خدا به اینان هم فرموده است که اگر من معبودم پس عبادت من باید مورد پسند من باشد و دیده اید افرادی که دکانهایی زده اند و میگویند برای سیر و سلوک دستوراتی هست که باید اینها را عمل کنید مثلا ذکر یا حی را از روی نافتان بنویسید و همینطور دور بگردانید تا تمام شکمتان را بگیرد این را از کجا آوردی که خدا از این کار خوشش می آید واقعا تعجب اور است شما در حد یک هدیه تصور کنید که میخواهید برای پدر یا مادرتان در عید غدیر بخرید شما نمی توانید آنچه را که خودتان دوست دارید برای ایشان بخرید مثل یک سری بازی تلویزیونی و سی دی بازی که برای خودتان علاقه مند هستید برای مادرتان بخرید که به درد ایشان نمی خورد بلکه باید چیزی بخرید که مادرتان خوشش می آید و هدیه باید مناسب آن شخص باشد دیگر عبادت که جای خودش دارد که خدا باید عبادت شود چه عبادتی ؟ عبادتی که راه و روشش را خود خدا فرموده باشد مثل نماز و روزه و حج و کلام معصومین و ادعیه مأثور که از پیغمبر و اهل بیت رسیده است " در روایت معروفی که مرحوم شیخ عباس قمی هم در مفاتیح آورده است و درددل مفصلی هم کرده و معترض از دعا ساختن ها شده است

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ يُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى وَ لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِيقِ قُلْتُ كَيْفَ دُعَاءُ الْغَرِيقِ قَالَ يَقُولُ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ فَقُلْتُ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ قُلْ كَمَا أَقُولُ لَكَ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِك‏ (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 352)

امام صادق علیه السلام در مورد فتن آخرالزمان و حفظ اشخاص در زمانی که علم و هدایتگری ندارد فرمودند این دعا را بخوان يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ فَقُلْتُ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ راوی وقتی خواست تکرار کند اضافه کرد یا مقلب القلوب والابصار حضرت فرمودند خدا مقلب الابصار هم هست اما آنچه که من فرمودم تکرار کن و کم و زیاد نکن!

اگر در زیارت نامه ها ذکری یکبار آمده تو هم یکبار بگو نه اینکه سه بار تکرار کنی و اگر جایی فرمودند سه بار بگو نمی توانی هشت بار بگویی

مرحوم والد ما می گتند این ادعیه حکم کلید را دارد برای بازکردن قفل هایی پس اگر کلیدها یک مقداری گودتر شوند یا دنده هاش کم و زیاد شود دیگر قفل را باز نمی کند

بگویید اللهم صل علی محمدو آل محمد بعد از این ذکر مأثور نمی توانید خودتان چیزی اضافه کنید

در دعا آمده و عجل فرجهم و اهلک عدوهم و نمی توانید یا علی ،یا زینب ،یا حسین و امثالهم را خودمان اضافه کنیم

بله ذکر امیرالمومنین عبادت است خودت بنشین هزار بار یا صدو ده بار یا علی بگو اما اجازه نداری به کلام معصوم و به دعای مأثور چیزی را اضافه کنی عین همان فرمایش خدا که به شیطان فرمود آن جوری من باید عبادت شوم که خودم می گویم؛ اینگونه نیست که کلمه ای کم کنیم یا اضافه کنیم یا ترکیب کنیم

اسلام که بی قانون نیست تصور کنید که هر کسی برای خودش بیاید چیزی سر هم کند یکی یا زینب بگوید یکی یا حسن و یکی قبل صلوات چیزی اضافه کند یکی در دعای کمیل کلمه ای اضافه کند ببینید حضرات معصومین که چه می ‌فرمایند و مرحوم آشیخ عباس قمی در مفاتیح دو سه صفحه در این مورد درد دل می فرماید و از لحن گفتارشان پیداست که عصبانی است که چرا کلمه کم میکنند کلمه اضافه میکنند

وباید دانست که اسلام بی حساب و کتاب نیست که هرکسی چیزی اختراع کند وما می پرسیدیم از این آقایان دعاساز که نماز تراویح بدعت هست یا نه ؟قطعا بدعت است اما سوال این است که نماز خوانده می شد و در آن جزیی از قرآن سوال این است که نماز خواندن و قرآن خواندن که حرام نیست

پس چرا بدعت و حرام شمرده شده است چون مأثور از معصوم نیست و ساختگی است ذکر امیرالمومنین هم اشکالی ندارد اما از معصوم نیست و جزء دعا نیست اجزائش اشکالی ندارد اما ترکیبش اشکال دارد یا بعد از نماز جماعت در مساجد چیزی بگوییم که در روایات نرسیده است ضمن اینکه در روایات می فرماید باید بعد از سلام نماز بلافاصله به تسبیحات حضرت زهرا بپردازید بعد باید صلوات بفرستی بعد ادعیه ایام را بخوانی و باید همین طور طبق دستورعمل کنیم نه اینکه مردم هرطور خواستند دعا بخوانند و مطلب اضافه کنند که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود و با شرائط که نمی شود دعاها را تغییر داد یا احکام خدا عوض کرد

دین با این وضع که دیگر دین نیست یک چیز اختراعی منحرف است که در هر دوره ای هم میخواهند تغییراتی در آن ایجاد کنند فلذا باید دقت کرد و عبادات باید عباداتی باشند که از جانب معصومین هستند خدا رحمت کند آشیخ عباس قمی را که اگر کتابش اینقدر زیاد فراگیر و مورد استفاده شد دلیلش این است که آنچه مخلصانه آوردند فقط در روایات است نه یک کلمه کم و نه زیاد کردند

مرحوم آشیخ عباس محدثند و جزء بزرگترین محدثان شیعه و شاگرد خاص مرحوم نوری از بزرگترین محدثین شیعه هستند و بر یک اساس علمی مطلب را نقل می کردند و ذوقی و ساختگی نبود و باید دقت کرد عبادت های ساختگی و اذکار جدید که از طرف خدا و اهلبیت نیست باید ترک کرد اینکه می گویند تجربه اولیا و یا ذکر مجرب است که چند هزار بار باید فلان کلمه را گفت و سندی از سوی معصوم ندارد باید ترک کرد

و اگر هم بنا باشد ذکری بگوییم اولی آن است که باید از ادعیه وارد شده توسط معصومین استفاده کرد و

اصلا برای عمل به دستورات معصومین دیگر فرصتی برای عمل به غیر نیست

بعضا می پرسند برای سیرو سلوک چه باید کرد ما به نقل بزرگان عرض میکنیم انجام واجبات و ترک محرمات و اگر توانستی در اینها موفق باشید ترک مکروهات و انجام مستحبات را بدهید و کجاست کسی پیدا شود که عامل به همه دستورات معصومین باشد و نمیشود عمل به کلام مخترعین مبتکرین در ادعیه کرد که خلاف است و باید به همان دستورات سنتی و قدیمی رسیده شده از معصومین عمل کرد و دستورات جدید به درد نمی خورد مثلا در تسبیحات حضرت زهرا 34 تا الله اکبر است و اگر ما اگر خواستیم بر فرمایش حضرت یکی هم اضافه کنی بدعت است و

خدا به شیطان صفتان گفت عبادت آن است که من اراده می کنم نه هر چه که خودت دوست داری؟

همینطور هم بگویی من روزه نمی گیرم اما ده تاکار خیر می کنیم که این غلط است و خلاف !!روزه را باید بگیری و کار خیرت را برای رضای خدا انجام دهی.

پیامبر خدا روزی ناراحت بودند و این آیه رابرای دلداری پیامبر نازل شد که (وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئكَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ أَبىَ‏ وَ اسْتَكْبرََ وَ كاَنَ مِنَ الْكَافِرِين) که ای پیامبر از عدم اطاعتت ناراحت نشو که من خدا را هم اطاعت نکردند و شیطان هم ابا و سرکشی کرد اگر یک عده ای مقابل تو قد علم کردند از اول خلقت آدم مقابل من مخالفت کردند ! حضرت نوح 950 سال تبلیغ کرد یک نبی با این همه مدت با عالی ترین کیفیت و بیشترین کمیت اما آخرش حیوانات سوار کشتی شدند و اکثر مردم همراه نشدند .

حضرت موسی گلایه کرد از غیبت و اتهامهایی که مردم به ایشان داشتند که خدایا زبانهای آنها را از کوتاه کن که خدا فرمود ما برای خودمان هم چنین کاری نکردیم پیغمبر اسلام هم حرف های زیادی شنیدند ساحر مجنون یا کسی هست که این مطالب را یاد پیامبر می دهد و امثال این اتهامات زدند و به طریق اولی حرف زدن پشت سر ما ایرادی ندارد و نباید ناراحت شد.

من جمله همین آیه خدا فرموده است که ای پیامبر ناراحت نباش که به من هم مخالفت کردند و شیطان اطاعت نکرد.

خواندن 179 دفعه
Share this article

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز714
دیروز993
این هفته4485
این ماه30318
جمع بازدیدها378321

1396-09-02
Top