بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمه
استاد سيّد جعفر سيّدان در اواخر 1313 ش در شهر مقدس مشهد ديده به جهان گشود و بعد از فراگيرى ادبيات فارسى در حوزه علميه مشهد مقدس ادبيات عرب و فقه و اصول و كلام و فلسفه را در حضور استادان و آيات عظام خراسان، اديب ثانى، ميرزا احمد مدرس و شيخ هاشم قزوينى و شيخ مجتبى قزوينى و سيّد محمد هادى ميلانى «رضوان اللَّه تعالى عليهم أجمعين» فرا گرفت بويژه از دو استاد أخير بيشترين استفاده را برده حدود هشت سال از درس خارج فقه و اصول آيت اللَّه العظمى ميلانى رحمه الله بهره گرفت. همچنين منظومه و اشارات و مشاعر و قسمتى از اسفار و معارف عاليه اهل البيت عليهم السلام و دروس اخلاق را از محضر آيت اللَّه شيخ مجتبى قزوينى رحمه الله بهر‏مند گشته و در زمره شاگردان بارز آن بزرگوار درآمد. معظم له ساليان متمادى است كه به ترويج معارف اسلامى و تدريس در مجامع علمى و حوزوى اشتغال دارد هم اكنون نيز دانش پژوهان و طلاب از حوزه درسى (كلام و معارف) ايشان در مشهد مقدس استفاده مى‏كنند.

پیشگفتار
یکی از مهمترین موضوعات دینی پیدا کردن راه درست و صحیح برای شناخت معارف دین است ، زیرا که ساختار فکری انسان نسبت به انتخاب هر راهی تغییر می کند و درنتیجه اعتقاداتی برای انسان حاصل می شود که این اعتقادات در نهایت موجب رستگاری و یا گمراهی انسان می گردد.
به جهت سؤال بعضی از دوستان در مورد میزان شناخت در مسائل اعتقادی مقاله ای که دیماه 1364 در این زمینه به مجله کیهان فرهنگی ارائه شده بود ، با قدری تغییر بصورت نوشته حاضر در آمد که به طور مختصر میزان شناخت در مطالب اعتقادی در آن مطرح شده است .
امید است بدین وسیله گامی به سوی رسیدن به اعتقادات صحیح برداشته باشیم .

آثار رياء و سمعه (شرك خفّى) (1)

اعوذ باللّه من الشّيطان الرّجيم بسم اللّه الرّحمن الرّحيم و لا حول و لا قوّة الّا باللّه العلىّ العظيم، حسبنا اللّه و نعم الوكيل نعم المولى و نعم النّصير.
بحثمان در مورد توحيد عبادى بود. يعنى ما موظّفيم غير خدا چيز ديگرى را پرستش نكنيم. عملمان را هم بر همين مبنا قرار داديم، كه در هر عبادتى قصد قربت داشته باشيم و اگر تبرّكى است، توسّلى است و امثال ذلك، اينها شرك نيست، مصداق عبادت نيست. به امر خدا غير خدا را وسيله قرار دادن است و هيچ مانعى ندارد. غير خدا را اگر عبادت كنيم شرك است. منتهى‏ ما يك رقم شرك داريم كه نمى‏توانيم به راحتى خودمان را از آن تبرئه كنيم و آن شرك خفّى است. هر چيزى آفتى دارد. آفت عبادت چيست؟ آفت هر عبادتى ريا است. و يا سُمْعة.

چکیده:
متن حاضر بخشی از درسهای اخلاق مرحوم آیت الله صافی اصفهانی است در مورد سیر تکاملی جسم و روح انسان. در این اثر ایشان ابتدا به تکامل جسمی انسان و در پی آن به تکامل روحی و رسیدن به سیرت انسانی و آغاز هدایت خاص الهی نظر می کنند و در پایان به حیات طیبه و فوائد و اثرات آن و نور ولایت و اثرات آن اشاره نموده و همگان را به عنایات حضرت بقیة الله الاعظم اروحنا فداه به صالحین توجه می دهند.

چکیده:
این اثر برگردان گوشه‏ای از درس ‏های اخلاق و معارف مرحوم آیت الله صافی اصفهانی است که در مورد طی کردن مراحل معنوی به وسیله شعاع نور ولایت و زنده شدن انسان و در زمره‏ی اولیاء الهی قرار گرفتن او (که همان عاملین به قرآن و عترت هستند، نه اهل تصوف و عرفان) و نزول ملائکه و به دست آوردن بینش الهی و مصونیت انسان الهی از اشتباه می‏باشد.

بینش و مصونیت انسان الهی

بسـم الله الرّحمن الرّحیم

((أَوَ مَن كَانَ مَيتًا فأحْيَيْنَاهُ وَجَعَلنا لهُ نورًا يَمشِي بِهِ فِي النَّاسِ)) (1)

چکیده:
آنچه در این مقاله می خوانیم سخنرانی حضرت آیت الله صافی اصفهانی رحمةالله علیه درباره حیات معنوی انسانهاست. ایشان قائل به این مطلب هستند که هر انسانی دارای دو حیات است حیات مادی و حیات انسانی. انسان با مرگ از حیات کثیف دنیوی بیرون می رود و چنانچه دارای حیات الهی و انسانی باشد پس از مرگ نیز همچنان زنده خواهد بود. حیات انسانی که با ایمان و عمل صالح به دست می آید مقدمه نور الهی است و نور الهی به جز نور ولایت نیست و باید دانست که مقام ولایت کلیه الهیه همانند خورشیدی است که بر دلهای مؤمنین می تابد و آنان را در مسیر باطنی و معنوی یاری می رساند.

آیت الله سید جعفر سیدان

دین ما، همواره تأکید بر این دارد که انسان از این دوران کوتاه زندگی‌اش بهره‌مند شود و سعی کند برای پیشرفت‌های بیشتر، توقف نداشته باشد و از این دقایق و ساعات و اوقاتی که در اختیار دارد، حداکثر استفاده را بنماید. عقل هم بر این مطلب حاکم است.
تمام آن چه در زندگی ابدی اعم از خیر و شر، خوب و بد، متوجه ما می‌شود در ارتباط با همین زندگی دنیوی انسان‌هاست که حائز اهمیت است. توجه داریم که ما به اراده‌ی حق ابدی خواهیم بود. یعنی بعد از این عالم در عالمی، بعد، عوالمی و بالاخره هستیم.

چکیده:
مرحوم علامه ی فقیه آیت الله صافی اصفهانی در این بخش از سخنان خود ابتدا به حیات انسانی و موهبت های الهی، از جمله موهبت عبد شدن، شرح صدر و نور الهی پرداخته و پس از آن به نشانه ی شرح صدر که منیب بودن است اشاره می فرمایند و در پایان به مطالبی پیرامون فرق توبه و انابه و کفالت خداوند متعال از صالحان بوسیله ولی الله الاعظم (عج) می پردازند.

صفحه1 از2

درباره ما

آيت الله حاج شيخ علي صافي اصفهاني(سرپرست مجموعه ي دارالصادق اصفهان)

مؤسسه دارالصادق (عليه السلام) با قاطعيت تمام اعلام مي کند که يکي از اهداف اين مؤسسه مبارزه فرهنگي با انحراف و منحرف و با بدعت ها و پاسداري قاطع از مکتب نوراني اهل بيت(عليهم السلام) است و تنها به قرآن و عترت تکيه دارد و از آنها کمک مي گيرد و لاغير، لذا در اين راه مقدس هيچگونه ترس و واهمه اي به خود راه نمي دهد و...

ادامه مطلب...

تماس با ما

home-icon- اصفهان، چهارراه عسگریه ، خیابان صغیر اصفهانی ، ابتدای کوچه لاله ، پلاک 70 ، دارالصادق اصفهان

 telephone  32317981 ، 03132317982  

 

   linkdin2  googleplus22  telegram4  twitter2  instagram2  facebook2

 

آمار بازدید کنندگان

امروز290
دیروز1338
این هفته6721
این ماه32554
جمع بازدیدها380557

1396-09-04
Top